- تلخ ترین شکست دوران عمر ورزشی “کاسپاروف”;
- مصاحبه کاسپاروف
- اعتقاد کاسپاروف
- نبرد کاسپاروف و دیپ جونیور
- نبرد کرامنیک و دیپ فریتز
- منابع
تلخ ترین شکست دوران عمر ورزشی “کاسپاروف”
“گری کاسپاروف” در حالی بازی حساس و سرنوشت ساز ششم را در تنها 19 حرکت واگذار کرد که محاسباتش از ارزیابی حریف، غلط از آب در آمد. تنها یک حرکت اشتباه کافی بود تا قهرمان جهان به اندازه تمام عمرش به زحمت بیفتد.در حرکت هفتم “کاسپاروف” هرگز فکر نمی کرد که حریف که یک ماشین محاسبه گر بود بتواند چنین زیبا قربانی دهد.این همان معادلاتی بود که غلط از آب درآمد.پس از این قربانی دیگر “کاسپاروف” نتوانست تاب بیاورد و به اجبار وزیرش را از دست داد.تنها در 19 حرکت بود که نماینده هوش انسانی در برابر هوش مصنوعی شکست خورد. شاید این تلخ ترین شکست دوران عمر ورزشی “کاسپاروف”بود.

مصاحبه کاسپاروف
پس از بازی و در مصاحبه مطبوعاتی “کاسپاروف” همانند یک سردار شکست خورده در غریو کف زدنهای حضار وارد سالن شد.وی همچنان که از سوی تماشاچیان تشویق می شد رو به حضار گفت:
“من سزاوار شکست نبودم.من سزاوار نبودم.
“کاسپاروف” که نمی تواست باور کند که بازنده میدان شده است، خطاب به تیم “دیپ بلو” گفت:
من “دیپ بلو” را دعوت به شرکت در مسابقات شطرنج تحت شرایط عادی می کنم و قول می دهم که اشک آن را در خواهم آورد!
وی در جمله ای دیگر می گوید: “من یک انسانم و طبیعی است که آسیب پذیرم اما رایانه چنین نیست.”
همچنین “کاسپاروف” عنوان کرد که: اشتباه من این بود که شرایط بهتری را تقاضا نکردم و در شرایطی تن به این مسابقات دادم که همه چیز به نفع حریف بود.
پس از این شکست تیم “دیپ بلو” نه تنها به بازی انتقامی تن نداد بلکه این ابر رایانه تاریخ ساز را برای همیشه باز نشسته کردند.
اعتقاد کاسپاروف
“گری کاسپاروف” پس از این شکست اعتقاد داشت که تنها رقیب وی رایانه نبوده است بلکه از یاری یک استاد بزرگ شطرنج استفاده می برده است.وی انگشت اتهام را به سوی رقیب سنتی خود “آناتولی کارپوف” نشانه گرفت و تا به امروز اعتقاد دارد که پس از بازی اول یک استاد بزرگ در انجام حرکات رایانه دخالت داشته است.
هر چند “گری کاسپاروف” دو بار دیگر در سال 2003 برای انتقام از ماشین شطرنجباز خیز برداشت اما در هر دو بار نتیجه ای جز تساوی را نتوانست رقم بزند.
وی ابتدا به مصاف برنامه ای با عنوان “دیپ جونیور” رفت و با نتیجه یک پیروزی،چهار تساوی و یک شکست به کار خود در مقابل این برنامه رایانه ای خاتمه داد.

نبرد کاسپاروف و دیپ جونیور
کاسپاروف در همان سال و یکبار برای انتقام از ماشین شطرنجباز دست به مهره شد.وی در این رویارویی به مصاف برنامه ای با عنوان “ایکس تری،فریتز” رفت.این رقابت تنها در چهار دور برگزار شد که با به تساوی رسیدن هر جهار بازی نتیجه پایانی 2-2 مساوی رقم خورد.این پایانی بود بر نبرد “کاسپاروف” به عنوان نماد هوش انسانی در برابر نرم افزار های شطرنج باز به عنوان نمادی از هوش مصنوعی.
نبرد کرامنیک و دیپ فریتز
اما “ولادیمیر کرامنیک” به عنوان وارث تاج و تخت “کاسپاروف” و درحالی که عنوان قهرمانی شطرنج جهان را در اختیار داشت با برنامه ای رایانه ای با عنوان “دیپ فریتز” در سال 2006 دست و پنجه نرم کرد تا او شاید بتواند انتقام هموطن و هم نوعش را از هوش مصنوعی بگیرد. اما او هم با نتیجه 4-2 حاصل از 4 تساوی و 2 باخت، شکست سنگینی را در مقابل رایانه متحمل شد تا این پایانی باشد بر برتری هوش شطرنجی انسان در برابر هوش شطرنج مصنوعی.پس از آن بود که دیگر هیچ انسانی هوس رویارویی با رایانه ها را نکرد.هر چند “وسلین توپالوف” شطرنجباز همیشه مدعی بلغاری هنوز هم بر این باور است که انسان درصورت در اختیار داشتن زمان کافی می تواند بر رایانه غلبه کند اما این گفته او، تنها در حد ادعا باقی مانده است.به هر حال اگر برتری ماشین بر انسان را بپذیریم این چیزی از ارزشهای انسان کم نمی کند چرا که ماشینها ساخته همین هوش انسانی هستند و حیاتشان را باید مدیون انسانها دانست.

منابع
▫️مطالب بیشتر 1 (https://en.chessbase.com/post/man-vs-machine-the-endle-fascination) – 2 (https://en.chessbase.com/post/deep-blue-s-cheating-move) – 3 (https://en.chessbase.com/post/a-play-based-on-kasparov-vs-deep-blue-180813) – 4
(https://en.chessbase.com/post/deep-blue-s-cheating-move)▫️مترجم: غلامرضا خواجوی نژاد
▫️منبع: انجمن شطرنج ایران