سه نفر از محققان دانشگاه موناش و دانشگاه دیکین دریافتند که آموزش بازی شطرنج به کودکان می تواند بیزاری آنها از خطر را کاهش دهد. اسد اسلام، وانگ-شنگ لی و آرون نیکلاس در مقاله خود که در مجله توسعه اقتصادی منتشر شده است، مطالعه تأثیر یادگیری شطرنج بر 400 کودک در بریتانیا را شرح می دهند.
بازی شطرنج مدتهاست که به عنوان یک بازی برای کسانی که مهارتهای منطقی خوبی دارند، در نظر گرفته میشود، اما تحقیقات گذشته همچنین نشان داده است که بازیکنان خوب نیز باید بتوانند در مواقع ضروری ریسک کنند برای مثال اگر یک اسب را قربانی کنند، اگر به نظر حرکتی باشد که تضمین میکند. پیروزی در این تلاش جدید، محققان به این فکر افتادند که بازی شطرنج چه نوع تاثیر ذهنی ممکن است بر افرادی که در جوانی این بازی را انجام میدهند داشته باشد. برای کشف این موضوع، آنها 400 کودک مدرسه ای (15 و 16 ساله) را در بریتانیا که قبلاً هرگز شطرنج بازی نکرده بودند، استخدام کردند و آنها را برای بازی شطرنج آموزش دادند. سپس هر کودک در طول یک سال مورد آزمایش قرار گرفت تا هر گونه تغییر در توانایی های شناختی آنها تشخیص داده شود.

محققان دریافتند که بیشتر کودکان در سناریوهای مختلف بازی کاهش ریسک گریزی را تجربه کردند. آنها همچنین متوجه شدند که بازی شطرنج همچنین منجر به نمرات ریاضی بهتر برای برخی از دانش آموزان و بهبود در منطق یا تفکر منطقی می شود.
محققان خاطرنشان میکنند که بازی شطرنج برای ایجاد اعتماد به نفس در ریسکپذیری زمانی که دلیلی برای این باور وجود دارد که ممکن است نتیجه را بهبود بخشد، بسیار مناسب است. در مقابل، دانشآموزان همچنین یاد گرفتند که از ریسکهای تصادفی اجتناب کنند و دریافتند که چنین خطراتی به ندرت منجر به یک نتیجه مثبت میشود. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که مرز بین ریسک پذیری خوب و بد به ویژه در شطرنج مشخص است، به این معنی که هر چه یک فرد بیشتر بازی کند، مهارت های او بهترتر می شود. محققان همچنین دریافتند که مهارتهای آموختهشده در طول بازی شطرنج طولانیمدت به نظر میرسد بیشتر کودکان یک سال کامل پس از پایان شرکت در مطالعه، کاهش ریسکگریزی خود را حفظ کردند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که هیچ مدرکی دال بر تغییر در سایر مهارتهای شناختی، مانند پیشرفت در نمرات غیر از ریاضیات یا خلاقیت عمومی، پیدا نکردند.