مقدمه
چه کسی در این پوزیشن برتری دارد؟ کدام بازیکن موقعیت برد دارد؟ اگر مطمئن نیستید، 5 مرحله ساده استاد بزرگ نوئل استودر را برای ارزیابی هر وضعیت شطرنج دنبال کنید!
شطرنج میتواند بسیار پیچیده باشد، به خصوص وقتی نوبت به ارزیابی پوزیشنها میرسد.
وقتی تازه شروع میکنید، معمولاً تنها 1 یا 2 حرکت جلوتر را محاسبه میکنید. فرآیند فکری عمیقی در کار نیست. فضای ذهنی برای تحلیل کلی پوزیشن وجود ندارد. بیشتر شبیه این است که “من به این اسب حمله میکنم، تو آن را عقب میبری”.
اما هنگامی که از این مرحله عبور کردید، ضروری است که پوزیشنهای بازی خود را به درستی ارزیابی کنید.
بنابراین ارزیابی یک پوزیشن شطرنج چیست؟ و چرا باید آن را انجام دهید؟
ارزیابی پوزیشن، تحلیلی ساده از وضعیت فعلی روی صفحه است. مهم نیست در گذشته چه اتفاقی افتاده یا در آینده چه خواهد افتاد.
در این مقاله، من روند گام به گام خودم را برای ارزیابی پوزیشنهای شطرنج به شما آموزش میدهم. این روش آسان و منطقی است و به مرور زمان باید به بخشی خودکار از فرآیند فکری شما تبدیل شود.
برای شروع، یک پوزیشن جذاب را برای ارزیابی به شما میدهم.
نوبت حرکت با سیاه است. و فقط برای اینکه این جزئیات مهم را از دست ندهید: سیاه یک سوار (اسب یا فیل) جلو است. چگونه آن را ارزیابی میکنید؟
این پوزیشن را چگونه ارزیابی میکنید؟
راه حل را بعداً در مقاله توضیح خواهم داد. اما ابتدا…
چرا باید پوزیشنها را ارزیابی کنید؟
قبل از پرداختن به جزئیات، میخواهم توضیح دهم که چرا ارزیابی پوزیشنها مهم است. معمولاً در هر حرکت بیش از 1 گزینه دارید.
بنابراین چگونه تصمیم میگیرید که کدام حرکت را انجام دهید؟
هدف همیشه باید این باشد که تا پایان محاسبات، حرکتی را انجام دهید که بهترین ارزیابی را برای شما به ارمغان آورد.
ارزیابی فعلی به عنوان قطبنمایی برای ارزیابی آینده مورد نیاز است. اگر پوزیشن فعلی خود را “بهتر” ارزیابی میکنید، باید به دنبال حرکتهایی باشید که در نهایت به ارزیابی “بهتر” ختم شوند.
ناگفته نماند که اگر پوزیشن خود را “بهتر” ارزیابی میکنید، باید از تکرار حرکتها خودداری کنید. اگر به هیچ وجه پوزیشن خود را ارزیابی نکنید، لنگری برای تصمیمات آینده خود ندارید.
ارزیابی شما از پوزیشن، راهنمای شما برای یافتن حرکتهای متناسب با این ارزیابی است.
در عصر موتورهای شطرنج، ذکر این نکته مهم است که منظور من ارزیابی به معنای عددی نیست. باور اینکه یک پوزیشن +0.4 است واقعاً به هیچ وجه به شما کمک نمیکند.
آنچه شما باید برای آن تلاش کنید، ارزیابیهایی است که برای انسان ملموستر باشد. اینکه فکر کنید پوزیشن شما «بهتر» یا «بدتر» است به خوبی کار میکند. اما همچنین «شانسهای خوب برای بردن» یا «شانسهای کوچک برد اما بدون ریسک» نیز میتواند راههای خوبی برای ارزیابی پوزیشن شما باشد.
5 مرحله برای تدوین یک ارزیابی پایه شطرنج از یک پوزیشن
هر پوزیشن متفاوت است و ارائه یک طرح جامع که همیشه کار کند، بسیار دشوار است. اما عوامل مختلفی در هر پوزیشنی ظاهر میشوند. و این عوامل میتوانند سطح متفاوتی از اهمیت داشته باشند. به همین دلیل است که من 5 نکته کلیدی را به شما ارائه میکنم تا هر زمان که میخواهید پوزیشنی را ارزیابی کنید، مد نظر قرار دهید. همیشه آن را به ترتیب درست انجام دهید، زیرا این ترتیب اهمیت دارد.

1. امنیت شاه
مهمترین چیز در هر بازی شطرنج، امنیت شاه شماست. همانطور که نایجل شورت به خوبی بیان کرد، مات بازی را به پایان میرساند. فرقی نمیکند که یک وزیر جلو باشید یا بهترین ساختار پیادهای در جهان را دارید. اگر شاه شما مات شود، بازی تمام شده است.
نقل قول نایجل شورت در مورد شطرنج مدرن
بنابراین چیزی که باید هنگام ارزیابی پوزیشن با آن شروع کنید، امنیت شاه است. اینجا جایی است که اکثر مردم اشتباه میکنند! اگر میبینید که مبتدیان بازی میکنند، معمولاً ارزش مهرهها را در هر حرکت میشمارند. متأسفانه توصیههای بد زیادی نیز وجود دارد که به شما میگوید این کار را انجام دهید. در صورتیکه آن را از دست دادید:
بازی را با مات تمام کنید!
بنابراین دقیقاً چگونه یک شاه امن را تعریف میکنید؟ یک راه آسان برای شروع این است که ببینید آیا شاه قلعه رفته است یا هنوز در مرکز است. اگر هر دو شاه قلعه رفتهاند، میتوانید با پارامترهای پیچیدهتری مانند:
- تعداد پیادههای جلوی شاه (به طور کلی هر چه تعداد پیادهها در جلوی شاه بیشتر باشد، بهتر است)
- تعداد مهرههای دفاعی نزدیک
- میزان قدرت هجومی که به سمت شاه شما هدف میگیرد
- آیا خانههای ضعیفی در اطراف شاه شما وجود دارد
دانستن اینکه کدام شاه ایمنتر است به شما در تصمیمگیریهای زیادی کمک میکند. به خصوص وقتی صحبت از تعویض مهرهها میشود. یک قانون استاندارد که میتوانید اعمال کنید این است:
اگر شاه شما امنتر است، از تعویض مهرهها خودداری کنید.
اگر شاه شما از امنیت کمتری برخوردار است، سعی کنید مهرهها را تعویض کنید.
حالا بیایید به دو مثال از ایمنی شاه نگاه کنیم. همیشه سعی کنید قبل از خواندن ارزیابی من، ابتدا خودتان فکر کنید.
هر دو شاه قلعه رفتهاند و هنوز هم پیادههای زیادی در مقابل خود دارند. پس کدام شاه امنتر است و چرا؟ ممکن است برای برخی از شما تعجبآور باشد، اما در واقع تفاوت زیادی در ایمنی شاه وجود دارد. شاه سیاه بسیار امن است. هنوز 3 پیاده در مقابل شاه وجود دارد. در حال حاضر نه نقطه ضعفی وجود دارد و نه مهاجمی. تنها خطر مورب a1-g7 است، اما در آینده بسیار دور است و محافظت از آن نیز آسان است!
شاه سفید، از طرف دیگر، در خطر بزرگی است!
ممکن است هنوز اینطور به نظر نرسد، اما به حمله بالقوهای که با آن روبهرو است نگاهی بیندازید: در حالی که او هنوز یک زنجیر پیادهای خوب در جلوی خود دارد، مورب b8-h2 ضعیف شده است.
پیاده e4 خانه f3 را از هر مدافعی سلب میکند. تنها مهرهای که شانس دفاع از شاه را دارد، اسب در d2 است (با رفتن به f1).
علاوه بر این، فیلهای سیاه به سمت شاه سفید نشانه میروند. رخ از c8 از طریق c6-g6 ملحق میشود و وزیر به h4 میرود.
بعد از 18…Rc6 19.Nf1 Rg6 20.Qc2 Qh4 بازی اساساً تمام شد. سفید در حال مات شدن است. 21.Bg4 Nf6 22.g3 Nxg4 دنبال شد! 23.gxh4 Nxe3+. من یک پیاده برداشتم و بدون امتحان آن به حمله ادامه دادم.
در حالی که این حرکتها بهترین حرکات مطلق نبودند، ضعف بالقوه بزرگ شاه سفید را نشان میدهند.
بیایید به یک مثال معروفتر نگاه کنیم:
شاه ابدی واک در فیلم Short vs Timman
حرکت شاه ابدی تیممن کوتاه 1991
دوباره سوال این است: کدام شاه امنتر است؟
در اینجا راه حل باید کمتر تعجبآور باشد. شاه سیاه سوراخهای زیادی در اطراف پوزیشن خود دارد (به آن خانههای سیاه نگاه کنید!) و وزیر در f6 تهدیدآمیز به نظر میرسد. حتی اگر رخهای او نزدیک به نظر میرسند، آنها به عنوان مدافعان کمک چندانی نمیکنند، زیرا کاملاً گیر کردهاند.
از سوی دیگر، شاه سفید در g1 امن است زیرا هیچ یک از مهرههای دشمن قادر به نفوذ به پوزیشن سفید نیست. فقط اسب را از f3 حرکت ندهید!!!
چیزی که کاملاً دیوانهکننده است این است که شاه سیاه آنقدر ضعیف است که میتوان آن را با کمک شاه سفید مات کرد!
از آنجایی که مهرههای سفید بسیار مسلط هستند، هیچ خطری برای شاه سفید در راهپیمایی ماجراجویانه خود به h6 وجود ندارد! بازی پس از یکی از زیباترین پیادهرویهای شاه در تاریخ شطرنج به پایان رسید:
31.Kh2! Rc8 32.Kg3! Rce8 33.Kf4! Bc8 34.Kg5!! و سیاه از نظر 34…Bxd7 35.Kh6 و Qg7# یا 34…Kh7 35.Qxg6+ (f7 پین شده است!) Kh8 36.Qh6 + Kg8 37.Kf6 استعفا داد!
شما همچنین میتوانید این مثال را در دوره شطرنج “مهرههای شاد” بیابید.
2. متریال
تنها پس از ارزیابی امنیت شاه میتوانید یک ماتریالیست واقعی باشید و شروع به شمردن مهرهها کنید.
در حالی که مهم است که شمارش را در نظر داشته باشید، داشتن متریال بیشتر به طور خودکار به داشتن پوزیشن بهتر منجر نمیشود. بنابراین قبل از اینکه شروع به خوشحالی کنید که یک پیاده جلو هستید، بلافاصله به مرحله 3 بروید.

3. فعالیت مهرهها
شما باید فعالیت مهرهها خود را نیز در نظر بگیرید.
من دوست دارم آن را اینگونه ببینم: مقدار متریال، پتانسیل شماست. فعالیت همان چیزی است که مهرهها در حال حاضر واقعاً انجام میدهند. اگر متریال بیشتری دارید و همه مهرههای شما فعال هستند، باید وضعیت بهتری داشته باشید.
اگر یک سوار جلو هستید، اما همه مهرههای شما هنوز در ردیف اول هستند، وضعیت کاملاً متفاوت است. شما پتانسیل بیشتری دارید، اما در حال حاضر، مهرههای کمتری در بازی دارید!
یک راه خوب برای مقایسه آن با وضعیت بازی پاور هاکی روی یخ است:
تیم A 5 بازیکن دارد، در حالی که تیم B فقط 4 بازیکن دارد. پتانسیل تیم A بالاتر است. اما اگر یکی از بازیکنان تیم A در حین حمله توپ را از دست بدهد، وضعیت تغییر میکند.
در آن لحظه خاص، تیم B میتواند حمله کند در حالی که همه بازیکنان تیم A از دفاع از دروازه خود دور هستند.
با وجود اینکه تیم A پتانسیل بیشتری دارد، دقیقاً در این لحظه تیم B بازیکنان بیشتری در بازی دارد و احتمالاً گل خواهد زد.
حال بیایید به پوزیشن شطرنج نگاه کنیم تا درک خود را از این مفهوم عمیقتر کنیم:
اما به مهرههای او نگاه کنید. همه آنها در ردیف پشتیبان هستند، به جز فیل در b5 (که هیچ کاری در آنجا انجام نمیدهد). سیاه یک مهره جلو است، اما وزیر و اسب بسیار فعال هستند.
اگر سفید بتواند چند حرکت انجام دهد و مهرههای خود را وارد بازی کند، بازی تمام میشود. اما در حال حاضر او پتانسیل بیشتری دارد. در واقع، پوزیشن با توجه به ارزیابی آن تقریباً برابر است.
من نمیخواهم از پیشنهاد حرکت کاملاً دیوانهکننده خودداری کنم. 26…a4! بهترین است، زیرا گسترش سفید را با b2-b3 متوقف میکند.
سفید اساساً فلج است و نمیتواند از سرعت اضافی به خوبی استفاده کند. در حرکت بعدی، میخواهد 27…Qg1+ 28.Ke2 Qg2+ 29.Kd3 Nxe1+ را بازی کند (اگر سفید بگیرد، 30…Qxd5+ و 31…Qxb5).
من فقط Qg1+ را بلافاصله بازی کردم که بسیار انسانیتر است. من حتی به پیروزی در این بازی دیوانهوار ادامه دادم، زیرا بازی کردن برای سیاه بسیار آسانتر از سفید است.
4. ساختار پیادهای و عوامل بلندمدت
اگر ارزیابی پوزیشن به شدت به یک طرف متمایل نشده است، باید برخی از عوامل بلندمدت را نیز در نظر بگیرید. در حالی که نکات 1 و 2 عمدتاً کوتاهمدت هستند، به این معنی که میتوانند در چند حرکت بعدی تغییر کنند، ساختار پیادهای معمولاً یک عامل بلندمدت است.
در حالی که میتوانید یک شاه ضعیف را با قلعه رفتن به امنیت بیاورید، نمیتوانید به راحتی پیادههای دوبل یا سایر نقاط ضعف ساختاری را برطرف کنید.
پوزیشنی که سیاه دارای ساختار پیادهای برتر است
همه چیز در اینجا کاملاً برابر است، به جز یک تفاوت کوچک: سفید دارای پیاده دوبل شده در ستون f است. از آنجایی که این در چند حرکت بعدی تغییر نخواهد کرد، میتوان آن را یک عامل بلندمدت و یک مزیت پایدار برای سیاه در نظر گرفت.
پس چرا ساختار فقط شماره 3 در لیست ما است؟ زیرا عوامل درازمدت تنها زمانی اهمیت دارند که همه چیزهای دیگر برابر باشند!
همانطور که در ابتدا گفتم، اگر مات شوید، زیباترین ساختار پیادهای کمک چندانی نخواهد کرد! همچنین اگر سفید یک پیاده اضافی روی d3 داشت، ضعف بلندمدت اهمیت کمتری داشت. از این گذشته، آنها یک گروگان آشکار خواهند بود.
بیایید به همان ساختار نگاه کنیم، اما با چند مهره بیشتر روی صفحه:
دقیقاً با همان ساختار، اما با تعداد مهرههای بیشتری روی صفحه قرار بگیرید
دقیقاً همان ساختار، اما با مهرههای بیشتر روی صفحه
یک بار دیگر، سیاه از نظر ساختار پیادهای مزیت بلندمدت دارد. اما اگر سفید بتواند از مهرههای فعالتر خود در جناح وزیر استفاده کند، چندان مهم نیست.
اما اگر سفید نتواند از مزیت کوتاهمدت خود استفاده کند، ساختار پیادهای تفاوت را ایجاد خواهد کرد. با بازی سفید، Be4 باعث ضعف در مقابل شاه سیاه میشود و سفید به طور جدی بهتر خواهد بود.
با حرکت سیاه، c6 برخی از مزیتها را حفظ میکند، زیرا این تضعیف عمده شاه آنها نخواهد بود. سیاه باید بتواند متحد شود، مهرهها را به آرامی تعویض کند و از مزیت بلندمدت خود استفاده کند.

5. مزیت فضایی
بیایید به آخرین عاملی که در اکثر پوزیشنها رخ میدهد نگاه کنیم: مزیت فضایی. طرفی که فضای بیشتری روی صفحه دارد، دارای مزیت فضایی است.
هرچه تعداد مهرهها روی صفحه بیشتر باشد، مزیت فضا مرتبطتر است.
چرا؟ زیرا با تعداد مهرههای بیشتر، طرفی که فضای کمتری دارد، به احتمال زیاد خانههای خوبی برای مهرههایش کم میآورد!
پوزیشنی که سفید فضای اضافی دارد
ابتداییترین مثال مزیت فضایی
در پوزیشن فوق، اکثر عوامل کاملاً برابر هستند.
- ساختار پیادهای یکسان است
- فعالیت مهرهها یکسان است
- امنیت شاهان مشابه است (شما ممکن است استدلال کنید که شاه سیاه امنتر است، زیرا پیادههای آنها نزدیکتر هستند!)
اکنون، فضا به یک عامل بزرگ تبدیل میشود! سفید برای مهرههای خود 3 ردیف دارد، در حالی که سیاه فقط 2 ردیف دارد.
با تمام مهرههای روی صفحه، سفید برای آوردن مهرههای خود به خانههای فعال بسیار آسانتر خواهد بود، در حالی که سیاه به سرعت خانههای معقول را کم میآورد!
همانطور که میبینید، این یک بار دیگر در مورد آینده صحبت میکند. در حالی که در این پوزیشن خاص هنوز یک عامل کلیدی نیست، به زودی تبدیل به یکی میشود! میتوانید اسبهای احتمالی در f3 و c3 را با اسبهای e7 و d7 مقایسه کنید. چه تفاوت بزرگی!

همچنین مشاهده خواهید کرد که گاهی اوقات طرف دارای مزیت فضایی به سادگی مهرههای فعالتری خواهد داشت.
این در هر دو جهت کار میکند:
- با مهرههای فعالتر، میتوانید مزیت فضایی کسب کنید.
- با مزیت فضا، مهرههای شما خانههای فعال بیشتری در دسترس خواهند داشت.
از آنجایی که ضلع بدون مزیت فضا خانه کم میآورد، میتوانید یک قانون کلی دیگر را یاد بگیرید:
طرفی که فضای کمتری دارد میخواهد مهرهها را تعویض کند.
طرفی که فضای بیشتری دارد میخواهد تا آنجا که ممکن است مهرهها را روی صفحه نگه دارد.
چگونه این به شما کمک میکند تا حرکت مناسب را پیدا کنید؟
اکنون که میتوانید 4 عامل کلیدی هر پوزیشنی را ارزیابی کنید، این چگونه به شما کمک میکند؟ یک بینش کلیدی وجود دارد که از مربی سابق خود، یوسف دورفمن، یاد گرفتم که میخواهم برای همیشه به خاطر بسپارید:
اگر در عوامل کوتاهمدت پیشرو هستید، فعالانه بازی کنید. قبل از اینکه خیلی دیر شود باید از آن بهرهبرداری کنید!
اگر در عوامل بلندمدت پیشرو هستید، کار دیوانهوار انجام ندهید. از آنجایی که این مزیت در طول زمان باقی میماند، شما فقط باید تثبیت شوید و سپس به آرامی در طول زمان برنده شوید.
با این همه دانش به دست آمده، من متقاعد شدهام که آماده هستید دوباره به پوزیشن موجود در مقدمه نگاه کنید:
پوزیشن اولیه – اکنون آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
پس وقتی برای اولین بار به آن نگاه کردید، این پوزیشن را چگونه ارزیابی کردید؟ اگر ابتدا به شمارش متریال بپردازید، کاملاً واضح خواهد بود که سیاه باید بسیار خوب عمل کند.
از این گذشته، آنها یک اسب در برابر یک پیاده دارند. اجازه دهید به شما بگویم که وقتی برای اولین بار ارزیابی عینی این پوزیشن را دیدم، کمی متعجب شدم.
اما بیایید این را مرحله به مرحله مرور کنیم.
کدام شاه امنتر است؟
شاه سفید در c2 احساس امنیت میکند. رخ در f4 کیلومترها از بررسی آن در ستون c فاصله دارد، بنابراین هیچ خطر واقعی وجود ندارد.
از طرف دیگر، شاه سیاه هنوز هم کمی ضعیف است. آینده خوبی ندارد (مسیری برای وارد کردن آن به بازی وجود ندارد) و پیاده h6 به طور جدی آزادی آن را محدود میکند. اگر رخ سفید بتواند از طریق a1-a8 به بازی بپیوندد، شاه احساس لرزش میکند.
از آنجایی که هیچ وزیر دیگری در صفحه وجود ندارد، این هنوز اصلاً تعیینکننده نیست.
چه کسی متریال بیشتری دارد و مهرههای چه کسی فعالتر هستند؟
یک شمارش ساده نشان میدهد که سیاه یک اسب در برابر یک پیاده است. اما همانطور که یاد گرفتیم باید به فعالیت مهرهها نیز نگاه کنیم.
چیزی که میتوانید متوجه شوید این است که اسب در h8 در واقع هیچ راهی برای ورود دوباره به بازی ندارد! این فیل فقط ارزش نظری 3 امتیاز دارد.
در این بازی خاص احتمالاً خودش را فدای یک پیاده در g5 یا h6 خواهد کرد. ماندن و مردن در h8 هیچ جایگزین واقعی نیست…
اما این همه چیز نیست. رخ سفید آینده خوبی در ستون a دارد، در حالی که رخ سیاه راهی برای ورود به ستون f ندارد.
اضافه کردن مهرههای کوچک بسیار فعالتر سفید با پتانسیل پیادههای b، فقط وضعیت را برای سیاه بدتر میکند.
ساختار پیادهای چه کسی بهتر است و چه کسی مزیت فضا دارد؟
حتی اگر تفاوت قبلاً توسط متریال ایجاد شده باشد، باز هم میتوانیم نگاهی به ساختار پیادهای بیندازیم. سفید به دلیل پیادههای پیشرفته خود فضای بیشتری دارد.
مهرههای سیاه به دلیل مزیت فضایی سفید بسیار محدود هستند. فیل در h8 دفن شده است زیرا فضایی ندارد!
ارزیابی عینی پوزیشن این است: برد برای سفید!
بله، سفید یک مهره کامل عقب است، بدون حمله فوری، اما فعالیت مهرههای آنها آنقدر برتر است که باید بازی را ببرند. علاوه بر این، توجه به این نکته بسیار مهم است که Bxf4 یک ایده واقعی برای سفید نیست. حتی اگر سفید در یک تعویض “برنده” شود، عملاً سفید با این معامله متریال خود را از دست خواهد داد.
چرا؟ چون ناگهان فیل در h8 دوباره زنده شد!
آن را در تمرینات و بازیها تمرین کنید
در اینجا خلاصهای از مواردی است که هنگام ارزیابی پوزیشن شطرنج باید در نظر بگیرید:
اگر قبلاً چنین پوزیشنی را ارزیابی نکردهاید، ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. اما میتوانم به شما بگویم نوری در انتهای تونل وجود دارد: اگر این کار را به اندازه کافی انجام دهید، خودکار میشود.
من دیگر آگاهانه در طول بازی به این عوامل فکر نمیکنم. برای من بسیار طبیعی است. اما برای رسیدن به آن نقطه تمرین و تلاش زیادی لازم بود.
مطمئنم با طرز فکر و تلاش درست شما هم میتوانید این کار را انجام دهید. یا به قول استاد بزرگ آوتیک: «حال درست، حرکت درست!»
به تلاش ادامه دهید! با احترام استاد بزرگ نوئل.