- نحوه چیدن صفحه شطرنج
- چگونه مهره های شطرنج حرکت می کنند
- قوانین ویژه شطرنج را کشف کنید
- دریابید که چه کسی اولین حرکت را انجام می دهد
- قوانین نحوه برنده شدن در بازی را مرور کنید
- استراتژی های اساسی شطرنج را مطالعه کنید
- با انجام تعداد زیادی بازی تمرین کنید
- نحوه بازی شطرنج 960
- سوالات متداول شطرنج (سوالات متداول)
- طولانی ترین بازی های شطرنج در تاریخ
- هدف شطرنج چیست
7 مرحله برای شروع
برای یادگیری نحوه بازی شطرنج – محبوب ترین بازی در جهان – هرگز دیر نیست!
یادگیری قوانین شطرنج آسان است:
- صفحه شطرنج را بچینید
- چگونگی حرکت مهره ها را یاد بگیرید
- قوانین ویژه را کشف کنید
- یاد بگیرید چه کسی اولین حرکت را انجام می دهد
- قوانین نحوه برنده شدن را بررسی کنید
- استراتژی های اساسی را مطالعه کنید
- انجام بازی های زیاد را تمرین کنید
مرحله 1. نحوه چیدن صفحه شطرنج
در ابتدای بازی، صفحه شطرنج طوری چیده شده است که هر بازیکن خانه سفید (یا روشن) را در سمت راست پایین داشته باشد.
سپس مهره های شطرنج هر بار به همین ترتیب چیده می شوند.
عرض دوم (یا رتبه) با پیاده ها پر می شود.
رخ ها به گوشه ها می روند، سپس اسب ها در کنار آنها، به دنبال آنها فیل ها، و در نهایت وزیر، که همیشه با رنگ خانه ای که روی آن قرار می گیرد همسان است. (وزیر سفید روی سفید، وزیر سیاه روی سیاه) و شاه روی خانه باقی مانده می رود.
تنظیم مهره ها در ابتدای بازی واقعا آسان خواهد بود.
ابزار پیشنهادی -\u003e دید خود را از صفحه شطرنج پرورش دهید
مرحله 2. چگونه مهره های شطرنج حرکت می کنند
هر یک از 6 نوع مختلف مهره ها به طور متفاوتی حرکت می کند.
مهره ها نمی توانند از میان مهره های دیگر حرکت کنند (اگرچه اسب می تواند از روی مهره های دیگر بپرد) و هرگز دو مهره نمی توانند با هم روی یک خانه حرکت کنند.
با این حال، آنها می توانند حرکت کنند تا جای مهره حریف را بگیرند و سپس آن مهره گرفته می شود.
مهره ها به طور کلی به پوزیسیون هایی منتقل می شوند که می توانند مهره های دیگر را بگیرند (با فرود بر روی خانه خود و سپس جایگزینی آنها) از مهره های خود در صورت گرفتن دفاع کنند یا خانه های مهم بازی را کنترل کنند.
چگونه شاه را در شطرنج حرکت دهیم
شاه مهم ترین مهره است، اما یکی از ضعیف ترین هاست. شاه فقط می تواند یک خانه در هر جهت حرکت کند (بالا، پایین، به طرفین و قطر)
شاه ممکن است کیش نشود (جایی که می تواند گرفته شود)
هنگامی که شاه توسط یک مهره دیگر مورد حمله قرار می گیرد به آن کیش می گویند.
چگونه وزیر را در شطرنج حرکت دهیم
وزیر قوی ترین مهره است.
او می تواند در هر جهت مستقیم (جلو، عقب، طرفین یا قطر) تا جایی که ممکن است حرکت کند تا زمانی که هیچ یک از مهره های خودش راه او را سد نکند.
مانند تمام مهره ها، اگر وزیر مهره حریف را بگیرد، حرکت او تمام شده است.
توجه کنید که چگونه وزیر سفید وزیر سیاه را می گیرد و سپس شاه سیاه مجبور به حرکت می شود.
نحوه حرکت دادن رخ در شطرنج
رخ تا جایی که می خواهد می تواند حرکت کند، اما فقط به جلو، عقب یا طرفین قدرت حرکت دارد.

رخ ها زمانی که از یکدیگر محافظت می کنند و با هم کار می کنند مهره های قدرتمندی هستند!
چگونه فیل را در شطرنج حرکت دهیم
فیل ممکن است تا آنجا که می خواهد حرکت کند، اما فقط به صورت قطر.
هر فیل از یک رنگ خانه (روشن یا تیره) شروع می کند و همیشه باید روی آن رنگ بماند.
فیل ها به خوبی با یکدیگر همکاری می کنند زیرا ضعف های یکدیگر را می پوشانند.
چگونه اسب را در شطرنج حرکت دهیم
اسب ها نیز تنها مهره هایی هستند که می توانند از روی مهره های دیگر بپرند.
چگونه پیاده را در شطرنج حرکت دهیم
پیاده ها غیرمعمول هستند زیرا به روش های مختلف حرکت می کنند و می گیرند: به جلو حرکت می کنند اما به صورت قطر گرفته می شوند و همینطور می توانند مهره ای را بگیرند.
پیاده ها فقط می توانند در هر بار یک خانه به جلو حرکت کنند، به جز اولین حرکت خود که می توانند دو خانه به جلو حرکت کنند.
پیاده ها فقط می توانند یک خانه جلوی خود را به صورت قطر بگیرند.
آنها هرگز نمی توانند رو به عقب حرکت کنند یا مهره ای را بگیرند.
اگر مهره دیگری مستقیماً در مقابل یک پیاده وجود داشته باشد، او نمی تواند از کنار آن مهره عبور کند یا آن مهره را بگیرد.
ابزار پیشنهادی -> شطرنج بازی یک نفره (همه مهره های خود را بگیرید)
مرحله 3. قوانین ویژه شطرنج را کشف کنید
چند قانون خاص در شطرنج وجود دارد که ممکن است در ابتدا منطقی به نظر نرسد.
آنها ساخته شده اند تا بازی را سرگرم کننده تر و جالب تر کنند.

چگونه یک پیاده را در شطرنج ارتقا دهیم
پیاده ها یک قابلیت خاص دیگر هم دارند و آن این است که اگر پیاده به آن طرف صفحه برسد می تواند به هر مهره شطرنج دیگری (به نام ارتقا) تبدیل شود به استثنای شاه (یا پیاده).
یک پیاده ممکن است به یک اسب، فیل، قلعه یا وزیر ارتقا یابد.
یک تصور غلط رایج این است که پیاده ها را فقط می توان با مهره ای که گرفته شده است رد و بدل کرد که درست نیست. یک پیاده معمولاً به وزیر ترفیع می یابد. فقط پیاده ها امکان ارتقا دارند.
نحوه انجام En Passant (آنپاسانت) در شطرنج
آنپاسانت آخرین قانون در مورد پیاده ها نامیده می شود که در فرانسه به معنای در گذر است.
اگر یک پیاده در اولین حرکت خود دو خانه را حرکت کند و با انجام این کار در کنار پیاده حریف قرار گیرد (در واقع از خانه ای که حریف میتواند برای گرفتن پیاده شما استفاده کند عبور کند)، پیاده حریف این امکان را دارد که پیاده اول را حین عبور بگیرد.
این حرکت ویژه باید بلافاصله پس از عبور اولین پیاده انجام شود، در غیر این صورت این گزینه دیگر برای او در دسترس نیست.
برای درک بهتر این قانون عجیب اما مهم، روی مثال زیر کلیک کنید.
چگونه به قلعه رفتن در شطرنج
یکی دیگر از قوانین ویژه شطرنج، castling نام دارد.
این حرکت به شما این امکان را می دهد که دو کار مهم را در یک حرکت انجام دهید: شاه خود را به امنیت برسانید (امیدوارم) و رخ خود را از گوشه خارج کنید و وارد بازی کنید.
در نوبت یک بازیکن، او ممکن است شاه خود را دو خانه به یک سمت حرکت دهد و سپس رخ را از گوشه آن سمت به سمت راست در کنار شاه در طرف مقابلش حرکت دهد.
(نمونه زیر را ببینید) اما برای قلعه گیری باید شرایط زیر رعایت شود:
- این باید اولین حرکت آن شاه باشد
- این باید اولین حرکت آن رخ باشد
- هیچ مهره ای بین شاه و رخ نمی تواند برای حرکت وجود داشته باشد
- شاه ممکن است کیش نباشد یا از کیش عبور کند
توجه داشته باشید که وقتی قلعه را در یک جهت می برید، شاه به کنار صفحه نزدیک تر است.
که به آن castling kingside می گویند.
قلعه گیری به سمت دیگر، از طریق جایی که وزیر نشسته است، قلعه وزیر نامیده می شود.
صرف نظر از اینکه از کدام طرف قلعه گیری میشود، شاه همیشه هنگام قلعه گیری فقط دو خانه حرکت می کند.
مرحله 4. دریابید که چه کسی اولین حرکت را در شطرنج انجام می دهد
بازیکنی که مهره های سفید دارد همیشه اول حرکت می کند. بنابراین، بازیکنان به طور کلی تصمیم می گیرند که چه کسی به طور تصادفی یا شانسی (مانند برگرداندن یک سکه یا اینکه یکی از بازیکنان رنگ پیاده پنهان در دست بازیکن دیگر را حدس بزند)، سفید شود.
سپس سفید یک حرکت انجام می دهد، سپس سیاه، سپس دوباره سفید، سپس سیاه و به همین ترتیب تا آخر بازی.
توانایی حرکت اول یک برتری کوچک است که به بازیکن سفید فرصت حمله سریع می دهد.

مرحله 5. قوانین نحوه برنده شدن در بازی شطرنج را مرور کنید
راه های مختلفی برای پایان دادن به یک بازی شطرنج وجود دارد: با مات، با تساوی، با استعفا، با شکست سر وقت و…
چگونه در شطرنج مات کنیم
هدف از بازی شطرنج مات کردن شاه حریف است.
این زمانی اتفاق می افتد که شاه کیش می شود و نمی تواند از آن خارج شود.
تنها سه راه وجود دارد که یک شاه می تواند از کیش خارج شود:
خارج شدن از مسیر حرکت مهره های حریف (اگرچه او نمی تواند قلعه بگیرد !)
کیش را با یک مهره دیگر بلوکه کنید یا مهره تهدید کننده شاه را بگیرید.
اگر یک شاه نتواند از مات فرار کند، بازی تمام شده است.
معمولاً شاه گرفته یا از صفحه حذف نمی شود و بازی به سادگی تمام شده است.
اگر یکی از بازیکنان با دقت عمل نکند مات می تواند در مراحل اولیه بازی اتفاق بیفتد.
در زیر، نمونه ای از مات احمقانه را خواهید دید، ماتی که تنها در 2 حرکت انجام می شود.
چگونه یک بازی شطرنج را به تساوی بکشانیم
گاهی اوقات بازی های شطرنج با یک برنده به پایان نمی رسد، بلکه با تساوی به پایان می رسد.
5 دلیل وجود دارد که چرا یک بازی شطرنج ممکن است با تساوی به پایان برسد:
پوزیسیون به بن بست می رسد، جایی که نوبت یک بازیکن است که حرکت کند، اما شاه او کیش نشده و با این حال او حرکت قانونی دیگری ندارد:
با حرکت Qc7 سیاه تهدید نمی شود و نمی تواند حرکت کند.
بازی با پات شدن مساوی اعلام شده است.
- بازیکنان ممکن است به سادگی با تساوی موافقت کنند و بازی را متوقف کنند
- مهره های کافی روی صفحه برای وادار کردن مات وجود ندارد (مثال: شاه و فیل در مقابل شاه)
- اگر برای یک بازیکن همان پوزیسیون دقیقاً سه بار تکرار شود (البته نه لزوماً سه بار متوالی) یک تساوی را اعلام می کند.
- پنجاه حرکت متوالی انجام شده است که در آن هیچ یک از بازیکنان یک پیاده را حرکت نداده و یا مهره ای را نگرفته اند.
مرحله 6. استراتژی های اساسی شطرنج را مطالعه کنید
چهار نکته ساده وجود دارد که هر شطرنج بازی باید بداند:

از شاه خود محافظت کنید
- شاه خود را به گوشه ای از صفحه ببرید، جایی که معمولاً امن تر است.
قلعه گیری را به تعویق نیندازید.
- معمولاً باید در اسرع وقت قلعه را بسازید.
- به یاد داشته باشید، مهم نیست که چقدر به مات کردن حریف نزدیک هستید اگر شاه خودتان در خطر مات شدن است!
مهره ها را از دست ندهید
مهره های خود را با بی دقتی از دست ندهید!
هر مهره ارزشمند است و شما نمی توانید بدون مهره های مات برنده بازی شوید.
یک سیستم آسان وجود دارد که اکثر بازیکنان از آن برای پی بردن به ارزش نسبی هر مهره شطرنج استفاده می کنند.
ارزش مهره های شطرنج چقدر است؟
- یک پیاده 1 ارزش دارد
- یک اسب 3 ارزش دارد
- یک فیل 3 ارزش دارد
- یک رخ 5 ارزش دارد
- یک وزیر 9 ارزش دارد
- شاه بی نهایت ارزشمند است
در آخر بازی، این امتیازها هیچ معنایی ندارند و این فقط یک سیستم است که می توانید از آن برای تصمیم گیری در حین بازی استفاده کنید و به شما کمک می کند بدانید چه زمانی باید مهره ای را بگیرید، تعویض کنید یا حرکات دیگری انجام دهید.
کنترل مرکز صفحه شطرنج
شما باید سعی کنید مرکز صفحه را با مهره ها و پیاده های خود کنترل کنید.
اگر مرکز را کنترل کنید، خانه ی بیشتری برای حرکت دادن مهره های خود خواهید داشت و با داشتن خانه های خوب برای مهره های خود یافتن آن خانه ها را برای حریف سخت تر می کنید.
در مثال بالا سفید حرکات خوبی برای کنترل مرکز انجام می دهد در حالی که سیاه حرکات بد را انجام می دهد.

از تمام مهره های شطرنج خود استفاده کنید
در مثال بالا سفید تمام مهره های خود را در بازی دارد!
مهره های شما وقتی در عرض اول می نشینند هیچ فایده ای ندارند.
سعی کنید همه مهره ها خود را به جلو پیش ببرید تا در هنگام حمله به شاه بیشتر از آنها استفاده کنید.
استفاده از یک یا دو مهره برای حمله در مقابل هیچ حریفی کارساز نخواهد بود.
Lectura Recomendada -> 10 اشتباه رایج در میان مبتدیان
مرحله 7. با انجام تعداد زیادی بازی تمرین کنید
مهمترین کاری که می توانید برای بهتر شدن در شطرنج انجام دهید این است که تعداد زیادی بازی شطرنج انجام دهید!
فرقی نمی کند که در خانه با دوستان یا با خانواده یا آنلاین بازی می کنید، برای پیشرفت باید بازی را زیاد انجام دهید.
این روزها پیدا کردن یک بازی شطرنج آنلاین آسان است!
نحوه بازی انواع شطرنج
در حالی که اکثر مردم قوانین استاندارد شطرنج را بازی می کنند، برخی از افراد دوست دارند با تغییراتی در قوانین شطرنج بازی کنند.
موارد زیر انواع شطرنج نامیده می شوند.
هر ورژن قوانین خاص خود را دارد:
- Chess960: در Chess960 (Fischer Random) پوزیسیون اولیه مهره ها به صورت تصادفی تنظیم می شود.
پیاده ها پوزیسیون اولیه طبیعی خود را حفظ می کنند اما بقیه مهره ها به طور تصادفی مرتب می شوند.
- King Of The Hill: در این فرمت هدف این است که شاه خود را به مرکز صفحه یا بهترین موقعیت پوزیسیون برسد.
- Bughouse : این فرمت به صورت تیمی دو نفره بازی می شود.
هنگامی که یک بازیکن از حریف مهره ای می گیرد، می تواند این مهره را در اختیار هم تیمی خود که در حال بازی با رنگ مخالف شماست قراردهد.
به عنوان مثال: اگر من به عنوان سفید بازی کنم و هم تیمی من که مهره سیاه دارد، یک اسب سفید را از حریف خود بگیرد، آن را به من که هم تیمی او هستم می دهد و به نوبه خود من یک اسب سفید خواهم داشت که می توانم آن را روی هر خانه ای به صورت آزادانه روی صفحه خود قرار دهم و این عمل می تواند همچنان تکرار شود.
Crazyhouse: این یک فرمت بازی بسیار هیجان انگیز است زیرا به شما امکان می دهد از مهره هایی که از حریف خود می گیرید به عنوان مهره خود استفاده کنید.
یعنی اگر من به عنوان سفید بازی کنم و یک پیاده سیاه از حریفم بگیرم، آن پیاده به یک پیاده سفید تبدیل می شود که می توانم به عنوان بخشی از مهره های خود روی صفحه بگذارم و این عمل می تواند همچنان تکرار شود.
3- کیش: در این فرمت اولین بازیکنی که سه بار شاه حریف را کیش کند برنده است.
با این انواع شطرنج شگفت انگیز از شطرنج لذت ببرید.
مقاله پیشنهادی -\u003e 5 نوع شگفت انگیز شطرنج
نحوه بازی شطرنج 960
Chess960 از تمام قوانین استاندارد شطرنج پیروی می کند، به جز پوزیسیون شروع مهره ها در ردیف پشت که به طور تصادفی در یکی از 960 پوزیسیون ممکن قرار می گیرند.
قلعه گیری دقیقاً مانند شطرنج استاندارد انجام می شود و شاه و رخ روی خانه های معمولی خود (g1 و f1 یا c1 و d1 ) قرارمی گیرند.
960 دقیقاً مانند شطرنج استاندارد بازی می کند، اما با تنوع بیشتری در شروع بازی همراه است.
ابزار پیشنهادی -\u003e بازی Chess960 در مقابل کامپیوتر
ابزار پیشنهادی -\u003e بازی Chess960 با دوستان
چگونه با قوانین مسابقات شطرنج بازی کنیم
بسیاری از مسابقات از مجموعه ای از قوانین مشترک و مشابه پیروی می کنند.
این قوانین لزوماً برای بازی در خانه یا آنلاین اعمال نمی شوند، اما ممکن است بخواهید با آنها تمرین کنید.
- لمس مهره – اگر بازیکنی یکی از مهره های خود را لمس کند، تا زمانی که یک حرکت قانونی باشد، باید آن مهره را حرکت دهد.
اگر بازیکنی مهره حریف را لمس کند، باید آن مهره را بگیرد.
بازیکنی که می خواهد یک مهره را فقط برای تنظیم آن روی صفحه لمس کند، باید ابتدا قصد خود را اعلام کند، معمولاً با گفتن جمله «من تنظیم میکنم».
- ساعت و تایمر – بیشتر مسابقات از تایمر برای تنظیم زمان صرف شده در هر بازی استفاده می کنند، نه برای هر حرکت.
هر بازیکن مدت زمان مشابهی را برای استفاده در کل بازی خود دریافت می کند و می تواند تصمیم بگیرد که چگونه آن زمان را سپری کند.
هنگامی که یک بازیکن حرکتی انجام می دهد، سپس باید دکمه ای را لمس کند یا یک اهرم را برای شروع ساعت حریف بزند.
اگر وقت بازیکنی تمام شود و حریف زمان را اعلام کند، بازیکنی که وقتش تمام شده بازی را می بازد (مگر اینکه حریف مهره های کافی برای مات نداشته باشد که در این صورت مساوی می شود).

سوالات متداول شطرنج (سوالات متداول)
شاید تمام این اطلاعات کمی شما را تحت تأثیر قرار دهد.
به همین دلیل است که ما این سؤالات متداول را که معمولاً در افرادی که شروع به ورود به دنیای شطرنج می کنند پیش می آید در اختیار شما قرار می دهیم.
امیدواریم که آنها برای شما مفید باشند!

چگونه در شطرنج بهتر شوم؟
دانستن قوانین و استراتژی های اساسی تنها آغاز راه است. در شطرنج چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که هرگز نمی توانید همه آنها را در طول عمر یاد بگیرید!
برای بهبود باید سه کار را انجام دهید:
- تعداد زیادی شطرنج بازی کنید و فقط به بازی کردن ادامه دهید .
شما باید از هر بازی یاد بگیرید چه بازی هایی که برنده می شوید و چه آنهایی که می بازید.
- با درس های شطرنج مطالعه کنید، اگر واقعاً می خواهید به سرعت پیشرفت کنید، باید چند درس شطرنج آنلاین انجام دهید.
- در chess.com می توانید آموزش آنلاین شطرنج را بیابید.
- از بازی لذت ببرید و اگر فوراً همه بازی های خود را برنده نشدید، ناامید نشوید. همه می بازند حتی قهرمانان جهان.
تا زمانی که به تفریح ادامه دهید و از بازی هایی که باختید یاد بگیرید، می توانید برای همیشه از شطرنج لذت ببرید!
مقاله پیشنهادی -\u003e 7 نکته برای بهتر شدن در شطرنج
بهترین حرکت اول در شطرنج چیست؟
در حالی که هیچ کس در مورد بهترین حرکت در شطرنج توافق نکرده است، مهم است که سعی کنید فوراً مرکز را کنترل کنید.
این معمولاً منجر به این می شود که اکثر بازیکنان بازی خود را با حرکت یکی از پیاده های مرکزی خود (در مقابل شاه یا وزیر، دو خانه به جلو با 1 d4 یا 1 e4 ) به جلو شروع می کنند.
برخی دیگر از بازیکنان 1 c4 یا 1 Nf3 را ترجیح می دهند. اکثر حرکات دیگر، آنقدرخوب نیستند.
بابی فیشر معتقد بود که جابجایی شاه پیاده 1. e4 بهترین است.
شطرنج با کدام رنگ شروع می شود؟
بازیکنی که مهره های سفید دارد همیشه اول حرکت می کند.
آیا پیاده می تواند به عقب حرکت کند؟
پیاده ها نمی توانند به عقب حرکت کنند.
با این حال، هنگامی که یک پیاده به طرف دیگر صفحه می رسد، باید آن را به مهره دیگری (مانند یک وزیر) ارتقا دهد.
سپس درست مانند آن مهره حرکت می کند و می تواند به عقب حرکت کند.
آیا می توانید بیش از یک مهره را در یک زمان در شطرنج حرکت دهید؟
شما فقط می توانید یک مهره شطرنج را در زمانی که نوبت حرکت شماست حرکت دهید اما با یک استثنا! وقتی قلعه می زنید، هم شاه و هم رخ در یک زمان، حرکت می کنند.
مهمترین مهره شطرنج کدام است؟
شاه مهمترین مهره شطرنج است. اگر شاه را از دست بدهید، بازی را باخته اید. اما وزیر قوی ترین مهره شطرنج است.
شطرنج چه زمانی اختراع شد؟
منشأ شطرنج دقیقاً مشخص نیست، اگرچه اکثرا معتقدند که شطرنج از بازی های قبلی شبیه شطرنج که تقریباً دو هزار سال پیش در هند انجام می شد، تکامل یافته است.
بازی شطرنج که امروزه می شناسیم از قرن پانزدهم میلادی که در اروپا رایج شد وجود داشته است.
مقاله پیشنهادی -\u003e 10 لحظه مهم در تاریخ شطرنج
طولانی ترین بازی در تاریخ شطرنج چه بود؟
طولانی ترین بازی شطرنج مسابقات (از نظر حرکات) بازی نیکولیچ در برابر آرسوویچ در سال 1989 بود که در بلگراد، صربستان انجام شد.

طولانی ترین بازی های شطرنج در تاریخ (مقاله)
1. d4 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 Bg7 4. e4 d6 5. Nf3 O-O 6. Be2 Nbd7 7. O-O e5 8. Re1
Re8 9. Bf1 h6 10. d5 Nh7 11. Rb1 f5 12. Nd2 f4 13. b4 g5 14. Nb3 Bf8 15. Be2
Ndf6 16. c5 g4 17. cxd6 cxd6 18. a3 Ng5 19. Bf1 Re7 20. Qd3 Rg7 21. Kh1 Qe8 22.
Nd2 g3 23. fxg3 fxg3 24. Qxg3 Nh3 25. Qf3 Qg6 26. Nc4 Bd7 27. Bd3 Ng5 28. Bxg5
Qxg5 29. Ne3 Re8 30. Ne2 Be7 31. Rbd1 Rf8 32. Nf5 Ng4 33. Neg3 h5 34. Kg1 h4 35.
Qxg4 Qxg4 36. Nh6+ Kh7 37. Nxg4 hxg3 38. Ne3 gxh2+ 39. Kxh2 Rh8 40. Rh1 Kg6+ 41.
Kg1 Rc8 42. Be2 Rc3 43. Rd3 Rc1+ 44. Nf1 Bd8 45. Rh8 Bb6+ 46. Kh2 Rh7+ 47. Rxh7
Kxh7 48. Nd2 Bg1+ 49. Kh1 Bd4+ 50. Nf1 Bg4 51. Bxg4 Rxf1+ 52. Kh2 Bg1+ 53. Kh3
Re1 54. Bf5+ Kh6 55. Kg4 Re3 56. Rd1 Bh2 57. Rh1 Rg3+ 58. Kh4 Rxg2 59. Kh3 Rg3+
60. Kxh2 Rxa3 61. Rg1 Ra6 62. Rg6+ Kh5 63. Kg3 Rb6 64. Rg7 Rxb4 65. Bc8 a5 66.
Bxb7 a4 67. Bc6 a3 68. Ra7 Rb3+ 69. Kf2 Kg5 70. Ke2 Kf4 71. Ra4 Rh3 72. Kd2 a2
73. Bb5 Rh1 74. Rxa2 Rh2+ 75. Be2 Kxe4 76. Ra5 Kd4 77. Ke1 Rh1+ 78. Kf2 Rc1 79.
Bg4 Rc2+ 80. Ke1 e4 81. Be6 Ke5 82. Bg8 Rc8 83. Bf7 Rc7 84. Be6 Rc2 85. Ra8 Rb2
86. Ra6 Rg2 87. Kd1 Rb2 88. Ra5 Rg2 89. Bd7 Rh2 90. Bc6 Kf4 91. Ra8 e3 92. Re8
Kf3 93. Rf8+ Ke4 94. Rf6 Kd3 95. Bb5+ Kd4 96. Rf5 Rh1+ 97. Ke2 Rh2+ 98. Kd1 Rh1+
99. Kc2 Rh2+ 100. Kc1 Rh1+ 101. Kc2 Rh2+ 102. Kd1 Rh1+ 103. Ke2 Rh2+ 104. Kf1
Rb2 105. Be2 Ke4 106. Rh5 Rb1+ 107. Kg2 Rb2 108. Rh4+ Kxd5 109. Kf3 Kc5 110.
Kxe3 Rb3+ 111. Bd3 d5 112. Rh8 Ra3 113. Re8 Kd6 114. Kd4 Ra4+ 115. Kc3 Ra3+ 116.
Kd4 Ra4+ 117. Ke3 Ra3 118. Rh8 Ke5 119. Rh5+ Kd6 120. Rg5 Rb3 121. Kd2 Rb8 122.
Bf1 Re8 123. Kd3 Re5 124. Rg8 Rh5 125. Bg2 Kc5 126. Rf8 Rh6 127. Bf3 Rd6 128.
Re8 Rc6 129. Ra8 Rb6 130. Rd8 Rd6 131. Rf8 Ra6 132. Rf5 Rd6 133. Kc3 Rd8 134.
Rg5 Rd6 135. Rh5 Rd8 136. Rf5 Rd6 137. Rf8 Ra6 138. Re8 Rc6 139. Ra8 Rb6 140.
Ra5+ Rb5 141. Ra1 Rb8 142. Rd1 Rd8 143. Rd2 Rd7 144. Bg2 Rd8 145. Kd3 Ra8 146.
Ke3 Re8+ 147. Kd3 Ra8 148. Kc3 Rd8 149. Bf3 Rd7 150. Kd3 Ra7 151. Bg2 Ra8 152.
Rc2+ Kd6 153. Rc3 Ra2 154. Bf3 Ra8 155. Rb3 Ra5 156. Ke3 Ke5 157. Rd3 Rb5 158.
Kd2 Rc5 159. Bg2 Ra5 160. Bf3 Rc5 161. Bd1 Rc8 162. Bb3 Rc5 163. Rh3 Kf4 164.
Kd3 Ke5 165. Rh5+ Kf4 166. Kd4 Rb5 167. Bxd5 Rb4+ 168. Bc4 Ra4 169. Rh7 Kg5 170.
Rf7 Kg6 171. Rf1 Kg5 172. Kc5 Ra5+ 173. Kc6 Ra4 174. Bd5 Rf4 175. Re1 Rf6+ 176.
Kc5 Rf5 177. Kd4 Kf6 178. Re6+ Kg5 179. Be4 Rf6 180. Re8 Kf4 181. Rh8 Rd6+ 182.
Bd5 Rf6 183. Rh1 Kf5 184. Be4+ Ke6 185. Ra1 Kd6 186. Ra5 Re6 187. Bf5 Re1 188.
Ra6+ Ke7 189. Be4 Rc1 190. Ke5 Rc5+ 191. Bd5 Rc7 192. Rg6 Rd7 193. Rh6 Kd8 194.
Be6 Rd2 195. Rh7 Ke8 196. Kf6 Kd8 197. Ke5 Rd1 198. Bd5 Ke8 199. Kd6 Kf8 200.
Rf7+ Ke8 201. Rg7 Rf1 202. Rg8+ Rf8 203. Rg7 Rf6+ 204. Be6 Rf2 205. Bd5 Rf6+
206. Ke5 Rf1 207. Kd6 Rf6+ 208. Be6 Rf2 209. Ra7 Kf8 210. Rc7 Rd2+ 211. Ke5 Ke8
212. Kf6 Rf2+ 213. Bf5 Rd2 214. Rc1 Rd6+ 215. Be6 Rd2 216. Rh1 Kd8 217. Rh7 Rd1
218. Rg7 Rd2 219. Rg8+ Kc7 220. Rc8+ Kb6 221. Ke5 Kb7 222. Rc3 Kb6 223. Bd5 Rh2
224. Kd6 Rh6+ 225. Be6 Rh5 226. Ra3 Ra5 227. Rg3 Rh5 228. Rg2 Ka5 229. Rg3 Kb6
230. Rg4 Rb5 231. Bd5 Rc5 232. Rg8 Rc2 233. Rb8+ Ka5 234. Bb3 Rc3 235. Kd5 Rc7
236. Kd4 Rd7+ 237. Bd5 Re7 238. Rb2 Re8 239. Rb7 Ka6 240. Rb1 Ka5 241. Bc4 Rd8+
242. Kc3 Rh8 243. Rb5+ Ka4 244. Rb6 Rh3+ 245. Bd3 Rh5 246. Re6 Rg5 247. Rh6 Rc5+
248. Bc4 Rg5 249. Ra6+ Ra5 250. Rh6 Rg5 251. Rh4 Ka5 252. Rh2 Rg3+ 253. Kd4 Rg5
254. Bd5 Ka4 255. Kc5 Rg3 256. Ra2+ Ra3 257. Rb2 Rg3 258. Rh2 Rc3+ 259. Bc4 Rg3
260. Rb2 Rg5+ 261. Bd5 Rg3 262. Rh2 Rc3+ 263. Bc4 Rg3 264. Rh8 Ka3 265. Ra8+ Kb2
266. Ra2+ Kb1 267. Rf2 Kc1 268. Kd4 Kd1 269. Bd3 Rg7 1/2-1/2
نماد گذاری شطرنج چیست؟
نشانه گذاری اختراع شد تا بتوانیم بازی های شطرنج را بعد از انجام آن ها تجزیه و تحلیل کنیم و کل بازی را به صورت مکتوب ثبت کنیم و هر چند بار که بخواهیم آن را تکثیر کنیم و فقط باید حرکات خود و حریف را به درستی یادداشت کنیم.
نماد گذاری شطرنج به شما امکان می دهد تمام بازی های خود را ذخیره کنید …
هر خانه یک مختصات دارد و هر مهره با یک حرف اول نشان داده می شود (N برای اسب، B برای فیل، Q برای وزیر، R برای رخ، و K برای شاه).
مقاله پیشنهادی -\u003e نماد شطرنج – زبان بازی
هدف شطرنج چیست؟
شطرنج بازی ای است که بین دو حریف در طرف مقابل یک صفحه که دارای 64 خانه رنگی متناوب است انجام می شود.
هر بازیکن 16 مهره دارد: 1 شاه، 1 وزیر، 2 رخ، 2 فیل، 2 اسب و 8 پیاده.
هدف بازی این است که شاه حریف را مات کنید.
مات زمانی اتفاق می افتد که شاه در پوزیسیونی قرار می گیرد که باید گرفته شود و نمی تواند از آن فرار کند.
برای شروع بازی شطرنج آماده اید؟
به صورت رایگان در Chess.com ثبت نام کنید و از بازی لذت ببرید!