مقدمه
بسیاری از مردم این را نمیدانند، اما چند قرن پیش، شطرنج مهرهای بسیار قوی داشت که باید با مهره ضعیفتر، یعنی وزیر، جایگزین می شد.
باور کردنش سخت است، اما بازی دیرینه شطرنج مثل بازی امروزی که می شناسیم و دوستش داریم نبود. در طول قرنها، بسیاری از مهرههای شطرنج عجیب و غریب روی صفحههای شطرنج در سرتاسر جهان نبرد کرده اند.
از مهره مرد معمولی گرفته تا مهره آمازون قدرتمند، برای یادگیری 10 مهره شطرنج شگفت انگیز که احتمالاً قبلاً هرگز ندیدهاید، آماده شوید.
مهره های شطرنج تاریخی
وزیر
فیل
شتر
مرد
زن شاهزاده
وزیر
آمازون
مهره های شطرنج آسیایی
اسب اژدها
شاه اژدها
توپ
نتیجه
مهره های شطرنج تاریخی
مهرههای استاندارد شطرنج در طول دورانها یکسان نبوده است.
*بسیاری از واحدهای باستانی از مهرههای دیرینهای که اجداد ما بر صفحه فرماندهی می کردند، در طول سالها ناپدید شدهاند. خوشبختانه، برخی از آن مهره های تاریخی باقی ماندهاند و به انواع هیجان انگیز مهرهها راه یافتهاند.
در اینجا تعدادی از مهرههای غیرمتعارف (که پری نیز نامیده می شود) وجود دارد که در انواع مختلف ظاهر می شوند و ریشه در ورژن های قدیمی شطرنج دارند.
وزیر
اگرچه شطرنج همیشه بازی پادشاهان بوده است، اما قرن ها طول کشید تا به بازی وزیرها نیز تبدیل شود.
شطرنج بازان در شکل باستانی شطرنج چاتورانگا ، فقط می توانستند روی مانترای خود (وزیر به زبان انگلیسی) حساب کنند.
وزیر در گذشته و در بازی چاتورانگا همراه شاه در جنگ نبرد میکرد.
وزیر سابق به اندازه شاه قوی نبود. فقط می توانست به صورت قطر یک خانه حرکت کند و فقط به نیمی از خانه های صفحه دسترسی داشته باشد.
مهره ای مشابه آن هنوز در ورژن های دیگر شطرنج مانند Xiangqi و Janggi وجود دارد.
در هر دوی این بازی ها (و همچنین در انواع دیگر)، آنها را نگهبان (یا مشاوران) مینامند.
وزیر فقط نیمی از خانه های صفحه را کنترل کرد.
از طرف دیگر، اشتباه کردن وزیر شما بدون شک به اندازه اعدام وزیر ناامید کننده نبود.
وزیر با نام های بسیاری به کار می رود، اما محبوب ترین آن ها از شطرنج به ارث رسیده است. نام های دیگرadvisor ، met و cat sword است.
فیل
هندیها بازی چاتورانگا را بیش از 1500 سال پیش اختراع کردند. نام چاتورانگا به معنای چهار بازو است زیرا هر یک از مهرههای استفاده شده نشاندهنده شاخه یا بازوی ارتش هند است.
در آن زمان هیچ فیلی در هند وجود نداشت. در عوض، بازیکنان نوع دیگری از مهره را در اختیار داشتند: فیل.
فیل ها در بازی باستانی چاتورانگا به شکل فیل بودند.
علیرغم این که فیل چاتورانگا مانند یک مهره قدرتمند به نظر می رسد، فقط می تواند به صورت قطری دو خانه حرکت کند. مانند اسبها، فیلها می توانند از روی مهرههای دیگر بپرند.
قدرت جهش فیل ممکن است مانند یک پیروزی به نظر برسد. با این وجود، آنها می توانند تنها چهار خانه را در یک زمان بازی کنند، و حرکت منظم آنها (بر خلاف پرش نامنظم اسب) دسترسی آنها را محدود می کند و هر فیل فقط می تواند به هشت خانه خاص از صفحه دسترسی داشته باشد.
فیل می تواند از روی مهرههای دیگر بپرد، اما میتوانست در آن واحد فقط دو خانه حرکت کند.
در بسیاری از انواع مدرن، فیل هنوز با نام الفیل یا فیل به طور ساده وجود دارد به همین دلیل است که فیل هنوز در برخی از زبانها الفیل نامیده می شود.
آیا کنجکاو هستید که ببینید چگونه می توانید چالش انجام یک حمله با فیل خود را مدیریت کنید؟ پس به صفحه Variants ما در chess.com بروید و از یک گشایش چاتورانگا لذت ببرید!
شتر
یکی دیگر از مهره های تاریخی که بعدها از صفحه شطرنج ارتدکس ناپدید شد، شتر است.
شتر معمولاً به عنوان یک اسب وارونه نشان داده می شود.
در نوعی شطرنج تامرلان قرون وسطایی این مهره عجیب و غریب را نشان می داد که شبیه به اسب امروزی حرکت میکرد و از روی مهرههای دیگر میپرید.
تنها تفاوت آن این است که شتر می تواند یک خانه دورتر از همتای اسب خود بپرد.
شتر می توانست سریعتر از اسب از صفحه عبور کند.
مرد
شطرنج یک بازی جنگی است. با این حال، غیرنظامیان نیز در برخی از انواع شطرنج اروپایی راه خود را به صفحه شطرنج رساندند.
شطرنج پیک قرون وسطایی مهره ای به نام مرد را نشان می داد.
این مهره عجیب مرد معمولی است که در شطرنج به صورت پیک به تصویر کشیده می شود و قوی تر از پیاده ها بوده و نماینده پیاده نظام بوده است. مرد می توانست یک خانه را در هر جهت حرکت دهد، درست مانند شاه.
این مرد اغلب به عنوان یک شاه وارونه نشان داده می شود.
با این حال، برخلاف شاه، مرد می توانست بدون عواقب شدیدتر توسط حریف گرفته شود.
مرد می توانست مانند شاه حرکت کند.
این مرد برای اولین بار در حدود سال 950 به نمایش درآمد و از همه مهمتر در نوع قرون وسطایی شطرنج پیک استفاده شد.
تصویری از مرد. تصویر: Wikimedia Commons، CC.
زن شاهزاده
اسب یا فیل کدام بهتر است؟
پاسخ به این سوال بدون شک یک پاسخ پیچیده است. اما اگر می توانید هر دو را داشته باشید، چرا فقط یکی را انتخاب کنید؟
زن شاهزاده مهره ای بود که حرکات ترکیبی فیل و اسب را داشت. هنگامی که به عنوان یک اسب حرکت می کرد می توانست از روی سایر مهرهها بپرد، اما وقتی مانند یک فیل حرکت می کرد نمیتوانست این کار را انجام دهد.
زن شاهزاده معمولاً با قسمت بالایی اسب و قسمت پایینی فیل به تصویر کشیده می شود.
در اولین رکورد زن شاهزاده (که از یک نوع ایتالیایی قرن شانزدهم به نام شطرنج کاررا می آید) به عنوان سنتور شناخته می شد.
بسیاری از انواع دیگر شطرنج از این مهره با نامهای مختلف استفاده کرده اند. وزیر در شطرنج بزرگ ترکیه، فیل اعظم در شطرنج کاپابلانکا، و فیل در شطرنج سیروان نمونههایی از آن هستند.
شاهزاده زن می توانست به عنوان یک فیل یا یک اسب حرکت کند.
وزیر
مهره دیگری از شطرنج کاررا راه خود را به انبوهی از انواع دیگر شطرنج باز کرد. وزیر.
وزیر معمولاً به عنوان ترکیبی از رخ و اسب نشان داده می شود.
این مهره قدرتمند ترکیبی از قدرت یک رخ و یک اسب بود. درست مانند زن شاهزاده ولی فقط به هنگام حرکت به عنوان اسب می توانست از روی مهرههای دیگر بپرد.
وزیر حرکات ترکیبی از رخ و اسب را داشت.
این مهره که قهرمان شطرنج کاررا نامیده می شود، نام های بسیار دیگری در انواع مختلف شطرنج داشت. برخی از معروفترین آنها ماشین جنگی در شطرنج بزرگ ترکیه، صدراعظم در شطرنج کاپابلانکا و شاهین در شطرنج سیروان بودند.
آمازون
آمازون تا حد زیادی مخربترین مهره در این لیست است. این مهره حرکات وزیر و اسب را با هم ترکیب می کند و وقتی در مرکز صفحه قرار می گیرد، 35 خانه راپوشش میدهد.
به دلیل برد حرکتی بسیار خوبی که دارد، می تواند شاه دشمن را بدون کمک هیچ مهرهای مات کند.
انگار این کافی نبود، ویژگی دیگر این است که آمازون می تواند هنگام حرکت به عنوان اسب از روی مهرههای دیگر بپرد، که این ویژگی این مهره را مرگبارتر می کند.
آمازون معمولا توسط اسبی که تاج وزیر بر سر دارد نشان داده می شود.
برخی از مورخان بر این باورند که آمازون یکی از مهرههایی بود که برای جایگزینی وزیر قدیمی چاتورانگا مدعی شد. سوابق نشان میدهد که این مهره اولین بار در قرون وسطی به نمایش درآمد و تا اواخر سال 1770 هنوز بخشی از ستهای شطرنج روسیه بود.
آمازون به تنهایی می توانست یک شاه را مات کند.
از آنجایی که آمازون بسیار قدرتمند بود، بازیکنان آن را رها کردند و راه را برای ورود وزیر امروزی به بازی باز کردند. با این حال، شطرنج بازان هرگز این مهره باشکوه را ترک نکردهاند.
انواع مختلف شطرنج آمازون به نمایش گذاشته اند، از جمله بازی های امروزی مانند شطرنج 4 بازیکن. نام های دیگر آن زرافه، مهاراجه، فرشته و فرمانده است.
مهره های شطرنج آسیایی
از بازی اصلی چاتورانگا، انواع دیگری از شطرنج پدید آمد.
به ویژه انواع شطرنجی که تا به امروز در کشورهای آسیایی بازی می شود قابل توجه است.
Shogi در ژاپن، Xiangqi در چین، و Janggi کره ای نیز مهرههای منحصر به فردی دارند که ارتش خود را تشکیل می دهند.
اسب اژدها
متفاوت از شطرنج بین المللی، چندین مهره می تواند در نوع ژاپنی شطرنج شوگی، ارتقا داده شود.
وقتی یک فیل ارتقا می گیرد، تبدیل به اسب اژدها می شود.
یک فیل ارتقا یافته تبدیل به یک اسب اژدها می شود.
اسب اژدها یکی از قدرتمندترین مهره های شوگی است و دارای حرکات ترکیبی شاه و فیل است.
این نوع حرکت یکی از بزرگترین مشکلات فیل را حل می کند که فقط نیمی از خانههای صفحه را کنترل می کند.
اسب اژدها مانند یک فیل و یک شاه حرکت می کند.
شاه اژدها
شاه اژدها یکی دیگر از مهرههای قدرتمند شوگی است و از ترفیع یک رخ ناشی می شود.
شاه اژدها یکی از قوی ترین مهرههای شوگی است.
رخ ارتقا یافته این توانایی را به دست خواهد آورد که مانند شاه یک خانه به صورت قطر حرکت کند.
شاه اژدها مانند یک شاه و یک رخ حرکت می کند.
توپ
یکی از عجیب ترین مهره های این فهرست مربوط به بازی های شطرنج چینی و کره ای، xiangqi و janggi است. این توپ همچنان در هر دو ورژن بازی استفاده می شود.
ورژن چینی توپ.
توپ تنها مهره ای در این لیست است که بسته به اینکه مهره دیگری را می گیرد یا نه، به دو روش مختلف حرکت می کند. هنگام حرکت بدون برداشتن مهره دیگری، توپ مانند یک رخ معمولی رفتار می کند.
توجه داشته باشید که در xiangqi و janggi مهره ها روی خانه ها نمیروند بلکه در تقاطع خطوط صفحه حرکت می کنند.
توپ زمانی که در حال گرفتن نیست مانند یک شطرنج معمولی حرکت می کند.
با این حال، هر زمان که مهره دیگری را می گیرد، توپ ابتدا باید دقیقاً از روی یک مهره دیگر بپرد. اگر از روی مهره دیگری نپرد، گرفتن نمی تواند اتفاق بیفتد.
در پوزیسیون زیر، توپ سیاه می تواند پیاده قرمزی را که در کنارش است، بگیرد، اما آن یکی دیگر را نه، زیرا مهره ای برای پریدن توپ وجود ندارد.
این توپ تنها پس از پریدن از روی یک مهره دیگر می تواند گرفته شود.
توپ سیاه می تواند پیاده قرمز را به سمت خود بگیرد اما یکی دیگر را نه.
توپ به دلیل حرکت منحصربه فردش، تنها مهرهای است که می تواند در برابر شاه حریف (که در آن واریانت ها ژنرال نامیده می شود) پوزیسیونی برای کیش سه گانه ایجاد کند.
بازیکنان می توانند با کیش کردن شاه دشمن با یک اسب و دبل کیش غیر پوششی اسب (رخ) و توپ به این هدف برسند.
اسب (اسب) از e6 به f4 حرکت می کند، شاه را کیش می کند و کیش های اسب (سوز) را روی e8 و توپ را روی e9 کشف می کند.
نتیجه
برای اختصار، این لیست فقط شامل 10 مهره غیرمتعارف مورد علاقه شخصی من است. چندین مهره شطرنج از انواع دیگر شطرنج وجود دارد.
امیدوارم از مطالعه این مهره ها لذت برده باشید و به شما کمک کنند که غنای شطرنج را بیشتر درک کنید.