یک مرد و صفحه و مهره های شطرنج

مقدمه

بسیاری از افراد نمی‌دانند، اما چند قرن پیش، شطرنج مهره‌هایی با قدرت‌های بسیار متفاوت داشت که بعدها جای خود را به مهره‌های شناخته‌شده امروزی، مانند وزیر قدرتمند، دادند.

باور کردنش شاید دشوار باشد، اما بازی شطرنج که امروزه می‌شناسیم و دوستش داریم، در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده است. در طول قرون، بسیاری از مهره‌های شطرنج عجیب و غریب در نسخه‌های مختلف بازی در سراسر جهان حضور داشته‌اند.

از «مرد» معمولی گرفته تا «آمازون» قدرتمند، آماده شوید تا با ۱۰ مهره شگفت‌انگیز شطرنج آشنا شوید که احتمالاً قبلاً هرگز ندیده‌اید.

مهره‌های شطرنج تاریخی

فِرز (وزیر باستانی)

فیل (الفی)

شتر

مرد

شاهزاده خانم (زن شاهزاده)

وزیر (مشاور اعظم)

آمازون

مهره‌های شطرنج آسیایی

اسب اژدها

شاه اژدها

توپ (Cannons)

نتیجه‌گیری

مهره‌های تاریخی شطرنج

مهره‌های استاندارد شطرنج در طول تاریخ ثابت نبوده‌اند.

بسیاری از مهره‌های باستانی که اجداد ما در بازی شطرنج استفاده می‌کردند، در طول سال‌ها منسوخ شده‌اند. خوشبختانه، برخی از این مهره‌های تاریخی باقی مانده‌اند و راه خود را به نسخه‌های هیجان‌انگیز شطرنج باز کرده‌اند.

در اینجا تعدادی از مهره‌های غیرمتعارف (که گاهی «مهره‌های افسانه‌ای» نیز نامیده می‌شوند) که در انواع مختلف شطرنج ظاهر می‌شوند و ریشه در نسخه‌های قدیمی شطرنج دارند، معرفی شده‌اند.

فِرز (وزیر باستانی)

اگرچه شطرنج همیشه بازی پادشاهان بوده، اما قرن‌ها طول کشید تا به بازی وزیرهای قدرتمند امروزی تبدیل شود.

در شکل باستانی شطرنج، یعنی چاتورانگا، شطرنج‌بازان فقط می‌توانستند روی مهره مانترا (معادل «فِرز» یا «وزیر» در زبان‌های دیگر) حساب کنند.

دو مهره سفید و طوسی شاه

مهره فرز در گذشته و در بازی چاتورانگا همراه شاه در نبرد حضور داشت.

فِرزِ باستانی به اندازه وزیر امروزی قوی نبود. این مهره فقط می‌توانست به صورت قطری یک خانه حرکت کند و تنها به نیمی از خانه‌های صفحه دسترسی داشت.

مهره‌ای مشابه آن هنوز در نسخه‌های دیگر شطرنج مانند «ژیانگ‌چی» (Xiangqi) و «جانگ‌گی» (Janggi) وجود دارد.

در هر دوی این بازی‌ها (و همچنین در انواع دیگر)، این مهره‌ها را «نگهبان» یا «مشاور» می‌نامند.

صفحه سبز رنگ که مهره سرباز و مهره شاه در آن قرار گرفته

فِرز تنها نیمی از خانه‌های صفحه را کنترل می‌کرد.

از طرف دیگر، از دست دادن فِرز به دلیل قدرت محدودش، احتمالاً به اندازه مات شدن وزیر امروزی ناامیدکننده نبود.

فِرز با نام‌های بسیاری به کار می‌رود، اما محبوب‌ترین آن‌ها از شطرنج باستانی به ارث رسیده است. نام‌های دیگر آن عبارتند از “مشاور” (advisor)، “مِت” (met) و “شمشیر گربه” (cat sword).

فیل (الفی)

هندی‌ها بازی چاتورانگا را بیش از ۱۵۰۰ سال پیش ابداع کردند. نام چاتورانگا به معنای «چهار بازو» است، زیرا هر یک از مهره‌های استفاده شده نشان‌دهنده شاخه یا بخش (پیاده، سواره، فیل، ارابه) ارتش هند بود.

در آن زمان، مهره‌ای به نام فیل (Bishop) در شطرنج هندی وجود نداشت. در عوض، بازیکنان نوع دیگری از مهره را در اختیار داشتند: **اَلفی** (Alfil)، که به معنای «فیل» در زبان عربی است و به دلیل نقش این حیوان در ارتش‌ها، نامگذاری شده بود.

دو مهره اسبدر رنگ سفید و طوسی

اَلفی در بازی باستانی چاتورانگا به شکل فیل بود.

علی‌رغم اینکه اَلفی در چاتورانگا مهره‌ای قدرتمند به نظر می‌رسید، فقط می‌توانست به صورت قطری دو خانه حرکت کند. مانند اسب‌ها، اَلفی‌ها می‌توانستند از روی مهره‌های دیگر بپرند.

توانایی پرش اَلفی ممکن است یک مزیت به نظر برسد. با این وجود، آنها می‌توانستند تنها به چهار خانه در یک زمان حرکت کنند، و حرکت منظم آن‌ها (بر خلاف پرش نامنظم اسب) دسترسی آن‌ها را محدود می‌کرد و هر اَلفی فقط می‌توانست به هشت خانه خاص از صفحه دسترسی داشته باشد.

C:\Users\AchmazStore E1\Desktop\Untitled-1.jpg

اَلفی می‌توانست از روی مهره‌های دیگر بپرد، اما می‌توانست در آن واحد فقط دو خانه به صورت قطری حرکت کند.

در بسیاری از نسخه‌های مدرن شطرنج، فیل هنوز با نام اَلفی (به معنای فیل) شناخته می‌شود، به همین دلیل است که فیل در برخی زبان‌ها هنوز به نام “الفیل” نامیده می‌شود.

آیا کنجکاو هستید که ببینید چگونه می‌توانید چالش انجام یک حمله با فیل (اَلفی) خود را مدیریت کنید؟ پس به صفحه Variants ما در chess.com بروید و از یک گشایش چاتورانگا لذت ببرید!

شتر

یکی دیگر از مهره‌های تاریخی که بعدها از صفحه شطرنج استاندارد (ارتدوکس) ناپدید شد، مهره **شتر** است.

دو مهره اسب در رنگ سفید و طوسی

شتر معمولاً به عنوان یک اسب وارونه نشان داده می‌شود.

در نوعی شطرنج قرون وسطایی به نام «شطرنج تیمورلنگ»، این مهره عجیب و غریب وجود داشت که شبیه به اسب امروزی حرکت می‌کرد و از روی مهره‌های دیگر می‌پرید.

تنها تفاوت آن این است که شتر می‌توانست یک خانه دورتر از همتای اسب خود بپرد (یعنی حرکت ۲ خانه به صورت عمود یا افق و سپس ۱ خانه به صورت عمود بر آن مسیر، یا بالعکس).

صفحه ی که دو مهره سرباز و یک مهره اسب در ان قرار دارد

شتر می‌توانست سریع‌تر از اسب از صفحه عبور کند.

مرد

شطرنج یک بازی جنگی است. با این حال، غیرنظامیان نیز در برخی از انواع شطرنج اروپایی راه خود را به صفحه شطرنج رساندند.

«شطرنج پیک» قرون وسطایی مهره‌ای به نام **مرد** را شامل می‌شد.

این مهره عجیب، مرد معمولی بود که در شطرنج به صورت پیک (Pikeman) به تصویر کشیده می‌شد و قوی‌تر از پیاده‌ها بوده و نماینده پیاده‌نظام بود. مرد می‌توانست یک خانه را در هر جهت حرکت دهد، درست مانند شاه.

دو کلاهک شاه با رنگ های سفید و طوسی

این مرد اغلب به عنوان یک شاه وارونه نشان داده می‌شود.

با این حال، برخلاف شاه، مرد می‌توانست بدون عواقب شدیدتر توسط حریف گرفته شود.

تصویر یک صفحه شطرنج با دو مهره سرباز و شاه

مرد می‌توانست مانند شاه حرکت کند.

این مهره برای اولین بار در حدود سال ۹۵۰ میلادی به نمایش درآمد و از همه مهم‌تر در نوع قرون وسطایی شطرنج پیک استفاده شد.

تصویر یک استاد بزرگ

تصویری از مهره مرد. منبع: Wikimedia Commons، CC.

شاهزاده خانم (زن شاهزاده)

اسب بهتر است یا فیل؟

پاسخ به این سوال بدون شک پیچیده است. اما اگر می‌توانید هر دو را داشته باشید، چرا فقط یکی را انتخاب کنید؟

**شاهزاده خانم** مهره‌ای بود که حرکات ترکیبی فیل و اسب را داشت. هنگامی که به عنوان یک اسب حرکت می‌کرد می‌توانست از روی سایر مهره‌ها بپرد، اما وقتی مانند یک فیل حرکت می‌کرد، این توانایی را نداشت.

تصویر دو مهره شاه با رنگ های سفید و طوسی

شاهزاده خانم معمولاً با قسمت بالایی اسب و قسمت پایینی فیل به تصویر کشیده می‌شود.

در اولین رکورد شاهزاده خانم (که از یک نوع ایتالیایی قرن شانزدهم به نام شطرنج کاررا می‌آید) به عنوان **سنتور** (Centaur) شناخته می‌شد.

بسیاری از انواع دیگر شطرنج از این مهره با نام‌های مختلف استفاده کرده‌اند. «وزیر» در شطرنج بزرگ ترکیه، «فیل اعظم» در شطرنج کاپابلانکا، و «فیل» در شطرنج سیروان نمونه‌هایی از آن هستند.

صفحه ی شطرنج با دو مهره اسب و سرباز

شاهزاده خانم می‌توانست هم به عنوان یک فیل و هم به عنوان یک اسب حرکت کند.

وزیر (مشاور اعظم)

مهره دیگری از شطرنج کاررا راه خود را به انبوهی از انواع دیگر شطرنج باز کرد: **وزیر** (Chancellor).

دو مهره سفید و طوسی اسب

وزیر معمولاً به عنوان ترکیبی از رخ و اسب نشان داده می‌شود.

این مهره قدرتمند ترکیبی از قدرت یک رخ و یک اسب بود. درست مانند شاهزاده خانم، فقط هنگام حرکت به عنوان اسب می‌توانست از روی مهره‌های دیگر بپرد.

صفحه شطرنج با دو مهره اسب و سرباز

وزیر حرکات ترکیبی از رخ و اسب را داشت.

این مهره که قهرمان شطرنج کاررا نامیده می‌شود، نام‌های بسیار دیگری در انواع مختلف شطرنج داشت. برخی از معروف‌ترین آن‌ها «ماشین جنگی» در شطرنج بزرگ ترکیه، «صدراعظم» در شطرنج کاپابلانکا و «شاهین» در شطرنج سیروان بودند.

آمازون

**آمازون** تا حد زیادی مخرب‌ترین مهره در این لیست است. این مهره حرکات وزیر و اسب را با هم ترکیب می‌کند و وقتی در مرکز صفحه قرار می‌گیرد، ۳۵ خانه را پوشش می‌دهد.

به دلیل برد حرکتی بسیار خوب خود، می‌تواند شاه دشمن را بدون کمک هیچ مهره‌ای مات کند.

انگار این کافی نبود، ویژگی دیگر این است که آمازون می‌تواند هنگام حرکت به عنوان اسب از روی مهره‌های دیگر بپرد، که این ویژگی این مهره را مرگبارتر می‌کند.

دو مهره اسب با رنگ طوسی و سفید

آمازون معمولا توسط اسبی که تاج وزیر بر سر دارد نشان داده می‌شود.

برخی از مورخان بر این باورند که آمازون یکی از مهره‌هایی بود که برای جایگزینی فِرز (وزیر باستانی) چاتورانگا مطرح شد. سوابق نشان می‌دهد که این مهره اولین بار در قرون وسطی به نمایش درآمد و تا اواخر سال ۱۷۷۰ هنوز بخشی از ستهای شطرنج روسیه بود.

صفحه سبز رنگ شطرنج با سه مهره سرباز و شاه و سرباز

آمازون به تنهایی می‌توانست یک شاه را مات کند.

از آنجایی که آمازون بسیار قدرتمند بود، بازیکنان آن را کنار گذاشتند و راه را برای ورود وزیر امروزی به بازی باز کردند. با این حال، شطرنج‌بازان هرگز این مهره باشکوه را به کلی فراموش نکرده‌اند.

انواع مختلف شطرنج آمازون را به نمایش گذاشته‌اند، از جمله بازی‌های امروزی مانند شطرنج ۴ بازیکن. نام‌های دیگر آن «زرافه»، «مهاراجه»، «فرشته» و «فرمانده» است.

مهره‌های شطرنج آسیایی

از بازی اصلی چاتورانگا، انواع دیگری از شطرنج پدید آمد.

به ویژه انواع شطرنجی که تا به امروز در کشورهای آسیایی بازی می‌شود، قابل توجه است.

شوگی (Shogi) در ژاپن، ژیانگ‌چی (Xiangqi) در چین، و جانگ‌گی (Janggi) کره‌ای نیز مهره‌های منحصر به فردی دارند که ارتش خود را تشکیل می‌دهند.

اسب اژدها

متفاوت از شطرنج بین‌المللی، چندین مهره می‌تواند در نوع ژاپنی شطرنج **شوگی**، ارتقا یابد.

وقتی یک فیل در شوگی ارتقا می‌یابد، تبدیل به **اسب اژدها** می‌شود.

مهره های شطرنج آسیایی

یک فیل ارتقا یافته تبدیل به یک اسب اژدها می‌شود.

اسب اژدها یکی از قدرتمندترین مهره‌های شوگی است و دارای حرکات ترکیبی شاه و فیل است.

این نوع حرکت یکی از بزرگترین مشکلات فیل (محدودیت دسترسی به نیمی از خانه‌ها) را حل می‌کند.

مهره های شطرنج آسیایی

اسب اژدها مانند یک فیل و یک شاه حرکت می‌کند.

شاه اژدها

شاه اژدها یکی دیگر از مهره‌های قدرتمند شوگی است و از ترفیع یک رخ ناشی می‌شود.

مهره های شطرنج آسیایی

شاه اژدها یکی از قوی‌ترین مهره‌های شوگی است.

رخ ارتقا یافته این توانایی را به دست خواهد آورد که مانند شاه یک خانه به صورت قطری حرکت کند.

مهره های شطرنج آسیایی

شاه اژدها مانند یک شاه و یک رخ حرکت می‌کند.

توپ (Cannons)

یکی از عجیب‌ترین مهره‌های این فهرست مربوط به بازی‌های شطرنج چینی و کره‌ای، **ژیانگ‌چی** و **جانگ‌گی** است. این مهره **توپ** نام دارد و همچنان در هر دو نسخه بازی استفاده می‌شود.

مهره های شطرنج آسیایی

نسخه چینی مهره توپ.

توپ تنها مهره‌ای در این لیست است که بسته به اینکه مهره دیگری را می‌گیرد یا نه، به دو روش مختلف حرکت می‌کند. هنگام حرکت بدون گرفتن مهره دیگری، توپ مانند یک رخ معمولی رفتار می‌کند.

توجه داشته باشید که در ژیانگ‌چی و جانگ‌گی، مهره‌ها روی خانه‌ها حرکت نمی‌کنند، بلکه در تقاطع خطوط صفحه حرکت می‌کنند.

مهره های شطرنج آسیایی

توپ زمانی که در حال گرفتن نیست، مانند یک رخ معمولی حرکت می‌کند.

با این حال، هر زمان که مهره دیگری را می‌گیرد، توپ ابتدا باید دقیقاً از روی یک مهره دیگر بپرد (این مهره می‌تواند خودی یا حریف باشد و به آن “اسکرین” یا “سپر” می‌گویند). اگر مهره‌ای برای پرش توپ وجود نداشته باشد، گرفتن مهره امکان‌پذیر نیست.

در پوزیسیون زیر، توپ سیاه می‌تواند پیاده قرمزی را که در کنارش است بگیرد (با پرش از روی مهره بین‌شان)، اما آن یکی دیگر را نمی‌تواند، زیرا مهره‌ای برای پرش توپ وجود ندارد.

مهره های شطرنج آسیایی

این توپ تنها پس از پرش از روی یک مهره دیگر می‌تواند گرفته شود.

توپ سیاه می‌تواند پیاده قرمز را بگیرد اما پیاده دیگر را نه.

توپ به دلیل حرکت منحصربه‌فردش، تنها مهره‌ای است که می‌تواند در برابر شاه حریف (که در آن واریانت‌ها **ژنرال** نامیده می‌شود) پوزیشنی برای **کیش سه‌گانه** ایجاد کند.

بازیکنان می‌توانند با کیش کردن شاه دشمن با یک اسب و کشف کیش دوگانه با رخ (اسب) و توپ به این هدف دست یابند.

مهره های شطرنج آسیایی

اسب از e6 به f4 حرکت می‌کند، شاه را کیش می‌کند و کیش‌های رخ (روی e8) و توپ (روی e9) را کشف می‌کند.

نتیجه‌گیری

برای اختصار، این لیست فقط شامل ۱۰ مهره غیرمتعارف مورد علاقه من است. چندین مهره شطرنج دیگر از انواع متفاوت شطرنج وجود دارد.

امیدوارم از مطالعه این مهره‌ها لذت برده باشید و به شما کمک کنند که غنای و تاریخچه غنی شطرنج را بیشتر درک کنید.

By سنا نعمتی

من سنا نعمتی هستم دانشجوی رشته میکروبیولوژی، به مقاله نویسی درباره چیزهایی مختلف و نویسندگی بسیار علاقه دارم ، اینجا میتونی با من مقاله های جذابی رو تجربه کنی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *