مهره سفید

مقدمه

شطرنج یک بازی ساده است، واقعا. وزیر اینجا حرکت می کند، اسبی به آنجا حرکت می کند، مات.

خیلی خوب نیست، اما درست است که بخش سخت بازی خوب است، نه یادگیری نحوه بازی. حداقل، در بیشتر موارد. اشتباه کردن برخی قوانین در شطرنج آسان است – یا اصلاً اشتباه می شود. در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

پرسش و پاسخ

آن پاسان: چه اتفاقی افتاد؟

قلعه گیری : اگر رخ من مورد حمله قرار گیرد چه؟

بن بست: چه کسی برنده می شود؟ هیچ کس؟

ترفیع: آیا می توانم یک شاه ترفیع پیدا کنم؟

کیش و مات: آیا می توانم شاه را بگیرم؟

مساوی با تکرار: چند پارامتر؟

نتیجه گیری: آیا تمام شد؟

آن پاسان: چه اتفاقی افتاد؟

گذرگاه مخوف به پیاده‌ها اجازه می‌دهد تا پیاده‌های دشمن را در کنار خود، به جای مورب در جلو، برای یک حرکت بگیرند. این قانون آنقدر اشتباه فهمیده شد که در نهایت به اندازه کافی در معرض دید قرار گرفت تا جایی که همه اکنون آن را دریافت می کنند، درست است؟ ما حتی زمانی که حرکت در یک بازی اتفاق می افتد یک نماد کوچک قرار می دهیم!

آن پاسان در باره قوانین شطرنج را اشتباه فهمیده شده

من تقریباً مطمئن هستم که وقتی پیاده سفیدم را از c2 به c4 می‌برم و موزی! را از طرف بالا به پیاده سیاه روی b4 می‌برم، پیاده سیاه روی b4 قرار نیست بتواند پیاده من را روی c4 بگیرد و در نهایت به آن برسد. پیاده سیاه در حال رد شدن  در c3.”

یک کاپ کافی در وسط صفحه شطرنج

بازی شطرنج در برابر کامپیوتر

“من عاشق بازی شطرنج در برابر کامپیوتر هستم، اما اخیراً متوجه شدم که آنها تقلب می کنند. آنها حرکاتی انجام می دهند که نباید قادر به انجام آنها باشند. به عنوان مثال، من پیاده خود را به کنار پیاده آنها منتقل کردم، سپس پیاده ام ناپدید شد و آنها ناپدید شدند. پیاده در پایین جایی بود که من به آنجا رفته بودم؟؟؟”

“وقتی بازیکن خاصی حرکتی غیرقانونی انجام داد که منجر به پیروزی او شد، عصبانی شدم. لطفاً اطمینان حاصل کنید که بازیکنان از قانون پیاده پیروی می کنند.”

من می توانم به شما اطمینان دهم که شخصیت های رایانه ای ما از تمام قوانین شطرنج پیروی می کنند  حتی از قانون پیاده.

ما در نهایت آن را دریافت خواهیم کرد، مردم! دفعه بعد که دوستتان اصرار کرد که گذراندن زبان واقعاً مجاز نیست، از او بخواهید این مقاله پشتیبانی و این مقاله نحوه انجام را بخواند تا بیشتر بدانید.

قلعه گیری: اگر رخ من مورد حمله قرار گیرد چه؟

آه بله، قلعه گیری. این تنها باری است که دو مهره در یک پیچ حرکت می کنند، اما این تنها چیزی است که وجود دارد، درست است؟ خب نه.

آیا قلعه گیری قانونی است: راهنمای جدول

گشایش آیا قتل قانونی است؟ توجه داشته باشید

شاه در حال بررسی است. نه. ساده (درست؟)

شاه از طریق چک حرکت می کرد. نه متاسفم

شاه در نهایت تحت کنترل بود. نه.

رخ در نهایت مورد حمله قرار می گیرد. خیر. اگر متوجه شدید:

این همان حرکت شاه از طریق چک است.

رخ مورد حمله قرار گرفته است. آره! این حتی می تواند استاد بزرگ ها را گیج کند. زیر را ببینید.

رخ از طریق حمله حرکت می کرد. اکثرا نه

اما همچنین بله. فقط زمانی که خانه مورد نظر b1 باشد،

در غیر این صورت شاه در حال بررسی است.

دو داستان بدنام از استادان بزرگ اتحاد جماهیر شوروی وجود دارد، استاد بزرگ یوری اورباخ و سپس استاد بزرگ ویکتور کورچنوی، که نمی‌دانند هنگام حمله ، قلعه‌بازی قانونی است یا خیر. استاد بزرگ Greg Serper هر دو داستان را در این مقاله بیان می کند.

حالا، اگر به شما بگویم که استادان بزرگ  حتی قهرمانان جهان  گاهی قانون اول را خراب می کنند، چه؟ بله، موردی که در مورد قلع و قمع است.

شمع های قهوه ای در شب بازی

خوشبختانه نه در شطرنج استاندارد: این اتفاق اخیراً در مسابقات قهرمانی جهانی تصادفی فیشر رخ داد. Fischer Random که با نام Chess960 نیز شناخته می‌شود، چیزی به جز موقعیت شروع مهره‌ها را تغییر نمی‌دهد، اما این نیز منجر به مشکلاتی در مورد قلعه گیری می‌شود. فیده مدتی پیش تعیین کرد که بازی قلعه گیری در Chess960 شامل قرار دادن شاه و رخ در خانه های معمولی خود (c1 و d1 queenside یا g1 و f1 kingside برای سفید) با سایر قوانین استاندارد است.

چیزی که قهرمانان جهانی شطرنج استاندارد متوجه نشدند

چیزی که قهرمانان جهانی شطرنج استاندارد،استاد بزرگ مگنوس کارلسن، و فیشر رندوم، استاد بزرگوسلی سو (2019)، متوجه نشدند این است که، حتی اگر شاه روی c1 یا g1 باشد، با این وجود از نظر فنی در حین قلع و قمع حرکت می کند.  و به همین دلیل، شما هنوز نمی توانید زمانی که در حال بررسی هستید، قلعه کنید.

بن بست: چه کسی برنده می شود؟ هیچ کس؟

بن بست، زمانی که یک بازیکن هیچ حرکت قانونی نداشته باشد اما شاه او مورد حمله قرار نگیرد، مساوی است. این یک برد برای طرفی نیست که بن بست می دهد، و برای طرفی که به بن بست می رسد برد نیست.

مگر اینکه تا اواسط قرن نوزدهم در بریتانیا باشید. سپس این یک برد برای طرف بن بست است. یا بازی شطرنج اردک. بن بست همچنین یک برد برای طرف بن بست است – اگر حتی ممکن باشد.

خوب، هرگز اهمیت اردک شطرنج. این بیش از حد یک ذهن خم است.

با فرض اینکه در دهه 2020 شطرنج استاندارد بازی می کنید، بن بست یک تساوی است. متاسفم، نه متاسفم برای کسانی که فکر می کنند این باید یک برد برای طرفی باشد که بن بست می دهد، حتی اگر شاه طرف مقابل حتی در معرض خطر دستگیری قرار نگیرد.

ارتقاء: آیا می توانم یک شاه تبدیل بشوم؟

در بعضی جاها می‌توانستید فقط مهره‌ای را که ضبط شده بود تبلیغ کنید. دو وزیر، چه رسد به نه، یک نه بود. تله لاسکر؟ فراموشش کن.

در جاهای دیگر، می‌توانید فقط به مهره خاصی که در آن فایل شروع شده است، تبلیغ کنید. بنابراین فقط پیاده d می تواند وزیر شود، پیاده a تبدیل به یک رخ می شود و غیره. این برای پیاده الکترونیکی بسیار گیج کننده بود. برخی از مردم هنوز تعجب می کنند که آیا می توانی به یک شاه ارتقا پیدا کنی، اما نه، نمی توانی.

این روزها، در حالی که ممکن است یک مبتدی هنوز سؤالات قابل درک داشته باشد، ترفیع یک قانون نسبتاً ساده است، همانطور که قوانین شطرنج پیش می رود: پیاده به پایان می رسد و به یک وزیر، رخ، اسقف یا اسب تبدیل می شود. پایان.

کیش و مات: آیا می توانم شاه را بگیرم؟

دستگیری شاه هرگز قانونی نیست. اما اگر قانونی بود، اولین شاهی که دستگیر می‌شد شکست می‌خورد. به همین دلیل است که یک مهره سنجاق دار می تواند از مهره مات محافظت کند:

یا اینکه چرا یک مهره سنجاق شده نمی تواند از پین خارج شود تا کیش را به شاه دیگر تحویل دهد:

خوشبختانه Chess.com به شما اجازه انجام حرکات غیرقانونی مانند …Kxb5 یا Ng5+ را نمی دهد، اما ممکن است این حرکات در بازی های غیرحضوری یا آفلاین اتفاق بیفتد. دفعه بعد، شما می دانید.

مساوی با تکرار: چند پارامتر؟

این یک قانون ساده به نظر می رسد: اگر یک موقعیت سه بار تکرار شود، بازی با تساوی به پایان می رسد. اما آیا پاسخ این سوالات را می دانید:

ساعت شنی در میان مهره های شطرنج

آیا موقعیت ها باید به صورت متوالی اتفاق بیفتند؟

آیا قطعات باید با همان حرکات به موقعیت خود برسند؟

آیا در صورت تغییر قانونی بودن قلع و قمع، همین موضع است؟

اگر گاهی حرکت سفید و گاهی حرکت سیاه باشد، آیا این وضعیت یکسان است؟

جواب هر چهار سوال این است… نه!

و در حالی که این مقدار زیادی برای پیگیری است، این قرعه کشی ها در Chess.com خودکار هستند. نیازی نیست با 1.4 ثانیه روی ساعت خود وحشت کنید، سعی کنید به خاطر بیاورید که آیا آن اسب آخرین بار در d7 یا f6 بوده است و در آن زمان چه کسی حرکت کرده است. با این حال، وقتی در حال بازی یک رویداد حضوری هستید، تنها هستید!

همانطور که در مورد قلعه‌بازی، حتی حرفه‌ای‌های برتر نیز این یکی را به هم ریخته‌اند، که مهمترین آنها استاد بزرگ بابی فیشر و بوریس اسپاسکی در بیستمین بازی مسابقه سال 1972 خود بودند. فیشر با تکرار مدعی تساوی شد، حتی اگر دو بار اول که موقعیت ظاهر شد حرکت سیاه و بار سوم حرکت سفید بود.

حتی اگر اسپاسکی می دانست که ادعای فیشر نادرست است، می توانید او را به خاطر آمادگی برای رفتن به خانه ببخشید. فیشر در بازی بعدی خود پیروز این مسابقه شد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری: آیا تمام شد؟

بله، یا حداقل مقاله (نه شطرنج بازی شما!) است، به شرطی که همه این قوانین را بدانید! اگر نه، خوب، زمان برای یادگیری و منابع زیادی وجود دارد که می تواند کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، سعی کنید شرایط شطرنج ما و کتاب قوانین رسمی فیده را بخوانید، یا حتی در حین حرکت فقط بازی کنید و یاد بگیرید!

By پریا فاتحی

volleyball player climber_cyclist زاده سنندج_کوردستان زندگی نوعی شطرنج است با مبارزه ،رقابت و اتفاقات خوب و بد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *