مقدمه
شطرنج همیشه به عنوان بازی مغزی ها در نظر گرفته شده است. اما آیا می دانستید که شطرنج نقش قابل توجهی در توسعه کامپیوتر و هوش مصنوعی داشته است؟
ماشین هایی که قادر به بازی شطرنج هستند از نیمه دوم قرن هجدهم مردم را مجذوب خود کرده است. از شبه اتوماتهایی که در آن یک شطرنجباز واقعی درون جعبه مینشست و حرکت میکرد تا رایانههای امروزی، شطرنج سنگ بنای بسیاری از اختراعات مانند اولین رایانه آلن تورینگ بوده است که میتوانست حرکت رو به جلو را تحلیل کند.
شطرنج و هوش مصنوعی، از آن زمان، رابطه ای همزیستی با یکدیگر دارند که در آن یکی به طرق مختلف دیگری را غنی کرده است. مهاجرت از شطرنج آفلاین به فرمت آنلاین بسیار سودمند بوده و حتی به بازی پذیری و علاقه به تاکتیک ها، مهارت ها و استراتژی بازی تخته ای چند صد ساله کمک کرده است.
تلاش ما با سرنوشت در سال 2020 فقط این روند را تقویت کرد.
اگرچه رویدادهای مهم شطرنج در سراسر جهان لغو شدند، محبوبیت جهانی شطرنج به دلیل انتقال آسان تر از فرمت های آفلاین به آنلاین افزایش یافته است. در مقایسه با بازیهای دیگر، شطرنج دگردیسی بسیار روانی به داغترین بازی آنلاین داشت. بسیاری از مسائل مربوط به مبانی محاسبات و برنامه نویسی است که از شطرنج به عنوان پیش زمینه استفاده می کنند.
قوانین و تنظیمات از قبل وجود داشت، و تنها چیزی که نیاز داشت، بازیکنان بیشتری بود، که از اینکه بازی مورد علاقهشان در مواقع فاصلهگذاری اجتماعی به طور گسترده به آنها باز میگردد، سپاسگزار بودند.

نقش شطرنج در تحقیقات هوش مصنوعی
کامپیوترهای مدرن از زمانی که کاسپاروف در دهه 90 با آنها در یک سری رویدادها بازی کرد که کنجکاوی و هیبت زیادی را ایجاد کرد، فاصله زیادی داشتند. برنامه DEEP BLUE میلیون ها جست و جو انجام داد تا در مسابقه 6 بازی با گری کاسپاروف تنها با اختلاف 1 امتیاز پیروز شود.
احتمالاً تأثیرگذارتر این بود که کاسپاروف، با استفاده از شهود انسانی، هنوز هم می توانست تقریباً به اندازه یک رایانه که میلیون ها موقعیت را در ثانیه جستجو می کند، قوی باشد.
امروزه کامپیوترها به سطح استاد بزرگ (GM) رسیده اند. با وجود این، شطرنج اغلب برای کاربردها و تکنیک های هوش مصنوعی بسیار چالش برانگیز است زیرا یک اصل اساسی توانایی انسان، یعنی شهود است. حتی زمانی که سیستمهای یادگیری ماشینی از توانایی انسان در یک حوزه فراتر میروند، دلایل زیادی وجود دارد که چرا سیستمهای هوش مصنوعی که رفتارهای انسانمانند را ثبت میکنند، مطلوب هستند:
ممکن است انسان ها بخواهند از آنها یاد بگیرند.
آنها ممکن است نیاز به همکاری با آنها داشته باشند.
آنها ممکن است از آنها انتظار داشته باشند که به عنوان شریک در یک تعامل گسترده عمل کنند.
با انگیزه این هدف سیستمهای هوش مصنوعی انسانمانند، مشکل پیشبینی اعمال انسان , بر خلاف پیشبینی اقدامات بهینه ؛ به یک کار مفید تبدیل شده است.
هوش مصنوعی دههها از شطرنج الهام گرفته شده است و دلایلی شطرنج را به یک کاندیدای ایدهآل برای درک و کاوش تحقیقات هوش مصنوعی و کاربردهای آن تبدیل میکند.

سوالی که برای هوش مصنوعی و توانایی آن در یادگیری وجود دارد این است: آیا هوش مصنوعی می تواند همان تصمیمات دقیقی را که انسان ها در یک سطح مهارت خاص انجام می دهند، بگیرد؟
این نقطه شروع خوبی برای همسویی هوش مصنوعی با رفتار انسان در شطرنج و سایر جنبه های زندگی ما است.