مهره سفید

مقدمه

شطرنج در ظاهر یک بازی ساده به نظر می‌رسد: وزیر به اینجا حرکت می‌کند، اسب به آنجا می‌رود، و کیش و مات! اما واقعیت این است که خوب بازی کردن شطرنج سخت است، نه یادگیری قوانین ابتدایی آن. با این حال، حتی باتجربه‌ترین بازیکنان نیز گاهی در مورد برخی از قوانین دچار اشتباه می‌شوند. در این مقاله به بررسی این قوانین و رفع ابهامات رایج می‌پردازیم.

قوانین گیج‌کننده شطرنج: پرسش و پاسخ

آن پاسان: این حرکت چطور انجام می‌شود؟

قلعه‌گیری: آیا اگر رخ من مورد حمله باشد می‌توانم قلعه بگیرم؟

بن‌بست: چه کسی برنده می‌شود؟ هیچ‌کس؟

ارتقاء پیاده: آیا می‌توانم یک شاه را ارتقا دهم؟

کیش و مات: آیا می‌توانم شاه را بگیرم؟

تساوی با تکرار موقعیت: چند بار تکرار؟

آن پاسان: این حرکت چطور انجام می‌شود؟

آن پاسان (En Passant) به پیاده‌ها اجازه می‌دهد پیاده‌های حریف را که دو خانه به جلو حرکت کرده‌اند، به صورت مورب (انگار که فقط یک خانه حرکت کرده‌اند) بگیرند. این قانون در گذشته به قدری نادرست فهمیده می‌شد که در نهایت با تاکید و آموزش فراوان، اکنون تقریباً همه آن را درک می‌کنند، درست است؟ حتی وقتی این حرکت در یک بازی اتفاق می‌افتد، یک نماد کوچک هم برای آن در نظر گرفته شده است!

اشتباهات رایج در مورد قانون آن پاسان:

مثلاً، “من تقریباً مطمئن هستم که وقتی پیاده سفیدم را از c2 به c4 می‌برم و پیاده سیاه روی b4 وجود دارد، پیاده سیاه روی b4 قرار نیست بتواند پیاده من را روی c4 بگیرد و در خانه c3 فرود بیاید.”

یک فنجان قهوه در وسط صفحه شطرنج

توضیحاتی درباره اشتباهات رایج در شطرنج

“من عاشق بازی شطرنج در برابر کامپیوتر هستم، اما اخیراً متوجه شدم که آن‌ها تقلب می‌کنند! آن‌ها حرکاتی انجام می‌دهند که نباید قادر به انجام آن‌ها باشند. به عنوان مثال، من پیاده خود را به کنار پیاده آن‌ها منتقل کردم، سپس پیاده من ناپدید شد و پیاده آن‌ها به خانه‌ای که من رفته بودم رسید؟؟؟”

“وقتی بازیکن خاصی حرکت غیرقانونی انجام داد که منجر به پیروزی او شد، عصبانی شدم. لطفاً اطمینان حاصل کنید که بازیکنان از قانون آن پاسان پیروی می‌کنند.”

ما به شما اطمینان می‌دهیم که تمام برنامه‌های شطرنج ما از تمام قوانین شطرنج، حتی قانون آن پاسان، پیروی می‌کنند.

بالاخره این را یاد می‌گیریم، دوستان! دفعه بعد که دوستتان اصرار کرد که آن پاسان واقعاً مجاز نیست، از او بخواهید این مقاله و سایر مقالات آموزشی را در سایت ما بخواند تا بیشتر بداند.

قلعه‌گیری: آیا اگر رخ من مورد حمله باشد می‌توانم قلعه بگیرم؟

آه بله، قلعه‌گیری. این تنها باری است که دو مهره به طور همزمان حرکت می‌کنند. اما آیا این تنها نکته مهم است؟ خب، نه.

آیا قلعه‌گیری قانونی است؟ (راهنمای جامع)

در چه شرایطی قلعه‌گیری مجاز نیست:

شاه در کیش باشد: خیر. کاملاً واضح است (درست است؟)

شاه از خانه‌هایی عبور کند که توسط مهره حریف تهدید می‌شوند: خیر. متأسفیم.

خانه نهایی شاه پس از قلعه‌گیری در کیش باشد: خیر.

رخ مورد حمله قرار گیرد: خیر. اگر دقت کنید:

این همان حالت عبور شاه از خانه تحت حمله است.

رخ در مسیر قلعه‌گیری از خانه تحت حمله عبور کند: بله! این حتی می‌تواند استادبزرگ‌ها را گیج کند. به مثال زیر توجه کنید.

رخ از خانه تحت حمله عبور کند: معمولاً خیر.

اما گاهی بله. فقط زمانی که خانه مورد نظر b1 باشد، (در قلعه‌گیری رخ به خانه b1 می‌رود و شاه به c1)، در غیر این صورت شاه در کیش قرار می‌گیرد.

دو داستان معروف از استادبزرگ‌های شوروی، یوری اورباخ و سپس ویکتور کورچنوی، وجود دارد که در مورد قانونی بودن قلعه‌گیری در صورت مورد حمله بودن رخ، دچار سردرگمی شدند. استادبزرگ گریگ سرپر هر دو داستان را در این مقاله بازگو می‌کند.

حالا، اگر به شما بگویم که استادبزرگ‌ها، حتی قهرمانان جهان، گاهی اوقات اولین قانون را زیر پا می‌گذارند، چه؟ بله، همان موردی که مربوط به قلعه‌گیری است.

شمع های قهوه ای در شب بازی شطرنج

خوشبختانه در شطرنج استاندارد این اتفاق نمی‌افتد. این مورد اخیراً در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج فیشر رندوم (Chess960) رخ داد. فیشر رندوم که با نام Chess960 نیز شناخته می‌شود، هیچ چیز جز موقعیت شروع مهره‌ها را تغییر نمی‌دهد، اما این تغییر نیز منجر به مشکلاتی در مورد قلعه‌گیری می‌شود. فیده مدتی پیش تعیین کرد که قلعه‌گیری در Chess960 شامل قرار دادن شاه و رخ در خانه‌های معمولی خود (c1 و d1 برای جناح وزیر یا g1 و f1 برای جناح شاه برای سفید) با سایر قوانین استاندارد است.

نکاتی که حتی قهرمانان جهان شطرنج هم ممکن است فراموش کنند

چیزی که قهرمانان جهانی شطرنج استاندارد، استادبزرگ مگنوس کارلسن، و قهرمان جهان فیشر رندوم، استادبزرگ وسلی سو (2019)، ممکن است به آن توجه نکرده باشند این است که، حتی اگر شاه روی c1 یا g1 باشد، از نظر فنی در حین قلعه‌گیری حرکت می‌کند. و به همین دلیل، شما هنوز نمی‌توانید زمانی که در کیش هستید، قلعه‌گیری کنید.

بن‌بست: چه کسی برنده می‌شود؟ هیچ‌کس؟

بن‌بست (Stalemate)، زمانی اتفاق می‌افتد که یک بازیکن هیچ حرکت قانونی نداشته باشد اما شاه او در کیش نباشد، نتیجه آن مساوی است. این نه برای بازیکنی که باعث بن‌بست می‌شود برد محسوب می‌شود و نه برای بازیکنی که به بن‌بست می‌رسد.

مگر اینکه در اواسط قرن نوزدهم در بریتانیا باشید. در آن زمان بن‌بست برای طرفی که آن را ایجاد می‌کرد برد محسوب می‌شد. یا در بازی شطرنج اردک (Duck Chess)، بن‌بست هم یک برد برای طرف ایجاد کننده آن است – البته اگر چنین چیزی در این بازی امکان‌پذیر باشد.

خب، اهمیت شطرنج اردک هرگز زیاد نبود. این یک پیچیدگی ذهنی بیش از حد است.

با فرض اینکه در دهه 2020 شطرنج استاندارد بازی می‌کنید، بن‌بست یک تساوی است. متأسفم (یا نه متأسفم) برای کسانی که فکر می‌کنند این باید یک برد برای طرفی باشد که بن‌بست می‌دهد، حتی اگر شاه طرف مقابل حتی در خطر کیش قرار نگیرد.

ارتقاء پیاده: آیا می‌توانم یک شاه را ارتقا دهم؟

در برخی از مناطق، شما می‌توانستید فقط مهره‌ای را که از صفحه خارج شده بود ارتقا دهید. داشتن دو وزیر، چه رسد به نه وزیر، غیرممکن بود. تله لاسکر (Lasker’s Trap)؟ فراموشش کنید.

در جاهای دیگر، شما فقط می‌توانستید پیاده را به مهره خاصی که در آن ستون شروع شده بود، ارتقا دهید. بنابراین فقط پیاده d می‌توانست وزیر شود، پیاده a تبدیل به رخ می‌شد و غیره. این برای پیاده e بسیار گیج‌کننده بود. برخی از مردم هنوز تعجب می‌کنند که آیا می‌توانند پیاده را به شاه ارتقا دهند، اما خیر، نمی‌توانید.

این روزها، در حالی که ممکن است یک مبتدی هنوز سؤالات قابل درک داشته باشد، ارتقاء پیاده یک قانون نسبتاً ساده است: پیاده به ردیف آخر می‌رسد و به یک وزیر، رخ، فیل یا اسب تبدیل می‌شود. همین.

کیش و مات: آیا می‌توانم شاه را بگیرم؟

گرفتن شاه هرگز قانونی نیست. اما اگر قانونی بود، اولین شاهی که گرفته می‌شد، بازنده بود. به همین دلیل است که یک مهره سنجاق شده (pinned piece) می‌تواند از مهره‌ای که در کیش و مات قرار گرفته محافظت کند:

یا اینکه چرا یک مهره سنجاق شده نمی‌تواند از پین خارج شود تا به شاه حریف کیش دهد:

خوشبختانه Chess.com به شما اجازه انجام حرکات غیرقانونی مانند …Kxb5 یا Ng5+ را نمی‌دهد، اما ممکن است این حرکات در بازی‌های غیرحضوری یا آفلاین اتفاق بیفتد. دفعه بعد، شما می‌دانید.

تساوی با تکرار موقعیت: چند بار تکرار؟

این یک قانون ساده به نظر می‌رسد: اگر یک موقعیت سه بار تکرار شود، بازی با تساوی به پایان می‌رسد. اما آیا پاسخ این سؤالات را می‌دانید:

ساعت شنی در میان مهره های شطرنج

آیا موقعیت‌ها باید به صورت متوالی اتفاق بیفتند؟

آیا مهره‌ها باید با همان حرکات به موقعیت خود برسند؟

آیا در صورت تغییر قانونی بودن قلعه‌گیری، باز هم همین موضع است؟

اگر گاهی نوبت حرکت سفید و گاهی نوبت حرکت سیاه باشد، آیا این وضعیت یکسان است؟

پاسخ هر چهار سؤال این است… خیر!

و در حالی که پیگیری این همه جزئیات ممکن است دشوار باشد، این تساوی‌ها در Chess.com به طور خودکار ثبت می‌شوند. نیازی نیست با 1.4 ثانیه روی ساعت خود وحشت کنید و سعی کنید به خاطر بیاورید که آیا آن اسب آخرین بار در d7 یا f6 بوده و در آن زمان چه کسی حرکت کرده است. با این حال، وقتی در حال بازی حضوری هستید، باید خودتان حواستان باشد!

همانطور که در مورد قلعه‌گیری، حتی حرفه‌ای‌های برتر نیز این قانون را اشتباه تفسیر کرده‌اند، که مهمترین آن‌ها استادبزرگ بابی فیشر و بوریس اسپاسکی در بازی بیستم مسابقه سال 1972 خود بودند. فیشر با تکرار موقعیت مدعی تساوی شد، حتی اگر دو بار اول که موقعیت ظاهر شد نوبت حرکت سیاه و بار سوم نوبت حرکت سفید بود.

حتی اگر اسپاسکی می‌دانست که ادعای فیشر نادرست است، می‌توانید او را به خاطر آمادگی برای رفتن به خانه ببخشید. فیشر در بازی بعدی خود پیروز این مسابقه شد.

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری: آیا تمام شد؟

بله، یا حداقل مقاله (نه بازی شطرنج شما!) تمام شده است، به شرطی که همه این قوانین را بدانید! اگر نه، خب، هنوز زمان برای یادگیری وجود دارد و منابع زیادی می‌توانند به شما کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، سعی کنید اصطلاحات شطرنج ما و کتاب قوانین رسمی فیده را بخوانید، یا حتی در حین بازی، به سادگی بازی کنید و یاد بگیرید!

By پریا فاتحی

volleyball player climber_cyclist زاده سنندج_کوردستان زندگی نوعی شطرنج است با مبارزه ،رقابت و اتفاقات خوب و بد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *