در فینال مسابقات شطرنج هوش مصنوعی کاگل (Kaggle Game Arena)، o3 متعلق به OpenAI با نتیجه قاطع ۴-۰ گراک ۴ (Grok 4) را شکست داد و قهرمان شد. جمینی ۲.۵ پرو (Gemini 2.5 Pro) نیز با برتری بر o4-mini مقام سوم را کسب کرد.
در روز پایانی رقابتهای نمایشی شطرنج هوش مصنوعی در کاگل گیم آرنا (Kaggle Game Arena) متعلق به گوگل، o3 هوش مصنوعی OpenAI با عملکردی خیرهکننده گراک ۴ (Grok 4) را با نتیجه بیامان ۴-۰ در هم کوبید و عنوان قهرمانی اولین دوره این مسابقات شطرنج را از آن خود کرد. این در حالی بود که گراک ۴ تا مرحله نیمهنهایی به عنوان مدعی اصلی قهرمانی شناخته میشد.
در دیدار ردهبندی نیز جمینی ۲.۵ پرو (Gemini 2.5 Pro) با نتیجه ۳.۵-۰.۵ برابر o4-mini به پیروزی رسید و مدال برنز را کسب کرد.
نکات کلیدی فینال مسابقات شطرنج:
- • گراک ۴ در بازی اول با قربانی بیدلیل فیل در شروع بازی، ابتکار عمل را واگذار کرد.
- • در بازی دوم، اشتباه مهلک ۱۲…Qxa2?? با گرفتن پیاده محافظتشده، موقعیت را به کام o3 برگرداند.
- • بازی سوم شاهد ساختار مارتزی سیسیلی بود که با اشتباه محاسباتی ۱۱.Nd5?? توسط گراک همراه شد.
- • بازی چهارم با وجود اشتباه اولیه o3، با بازی دقیق در اندگیم و ضعف گراک در پایانبازی به پیروزی انجامید.
تحلیل کارشناسی:
استاد بزرگ هیکارو ناکامورا (Hikaru Nakamura) در حین پخش زنده اشاره کرد که عملکرد o3 در پایانبازی قابل توجه بود، درحالی که گراک ۴ همانند روز قبل در مرحله پایانی بازیها ضعف نشان داد. استاد بزرگ رافائل لیتائو (Rafael Leitao) نیز بازی چهارم را به عنوان بازی برتر روز تحلیل کرد.
سومین جایگاه:
جمینی ۲.۵ پرو اگرچه با سه برد و یک تساوی به مقام سوم رسید، اما کیفیت بازیهای آن به پای o3 نرسید. نوسانهای ارزیابی در بازی سوم نشاندهنده اشتباهات متوالی هر دو طرف بود.
این مسابقات شطرنج که از ۵ تا ۷ آگوست ۲۰۲۵ (۱۴ تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) برگزار شد، فرصتی بینظیر برای سنجش تواناییهای هوش مصنوعی در حوزه شطرنج بود. شما چه پیشبینیای برای آینده رقابتهای هوش مصنوعی در مسابقات شطرنج دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!