مقدمه: اینترنت و شطرنج بلیتز
قرن بیست و یکم را میتوان واقعاً دوران طلایی برای تمام دوستداران شطرنج در نظر گرفت.
پیش از این درباره تأثیر مثبت عظیمی که اینترنت بر بازی باستانی ما داشته، نوشتهام. این تأثیر بهویژه در حوزه شطرنج بلیتز (برقآسا) قابل توجه است.
با توجه به اینکه سرعت زندگی سریعتر از هر زمان دیگری است، اکثر مردم زمانی برای انجام بازیهای طولانی شطرنج به طور منظم ندارند. بنابراین، کنترلهای زمانی کوتاهتر به آرامی شروع به تسلط میکنند، و نه تنها در سطح آماتور. امروزه بیش از هر زمان دیگری مسابقات بلیتز در سطح حرفهای برگزار میشود.
اینترنت در این زمینه بسیار مهم است. امروزه زمان و تلاش کمتری برای انجام یک بازی بلیتز نسبت به قبل نیاز است. با یک کامپیوتر شخصی مناسب و اتصال به اینترنت، فقط چند کلیک طول میکشد تا بتوانید در مقابل هر کسی در جهان بازی کنید.
متأسفانه، هیچ چیز بدون هزینه به دست نمیآید. اینترنت توانسته است بدترین ویژگیها را از برخی افراد بیرون بکشد. این موضوع باید برای هر کسی که تا به حال یک بازی کامپیوتری چندنفره انجام داده، از یک انجمن آنلاین بازدید کرده، یا ساعتها از عمر خود را در بخش نظرات یوتیوب گذرانده، آشنا باشد.
ذهنیت ترول (آزاردهنده) در عرصه شطرنج بلیتز نیز آشکار است و این تنها پیامد ناشناس بودن نیست (اگرچه مطمئناً نقش دارد). صرفاً این واقعیت که شما حریف خود را نمیبینید، سطح رفتار قابل قبول را پایین میآورد. قبلاً اگر میخواستید به کسی توهین کنید، باید رو در رو انجام میدادید. امروزه، سه ضربه روی صفحه کلید کافی است و به ندرت باید از عواقب آن ترسید.
از این رو تصمیم گرفتم به احترام انواع مختلف بازیکنان آنلاین شطرنج بلیتز که در طول دوران بازی خود با آنها روبرو شدهام، مطلب زیر را بنویسم. این فهرست ممکن است برای برخی بسیار بدبینانه به نظر برسد. سعی کردم خود را با آخرین نکته اصلاح کنم که امیدوارم به عنوان نوری در انتهای یک تونل باشد.
امیدوارم از آن لذت ببرید. اجازه دهید با بدیهیترین نوع بازیکن شروع کنیم – کسی که “فقط یک بازی دیگر” را شروع میکند.

۷ نوع بازیکن آنلاین شطرنج بلیتز
۱. بازیکن “بدون درخواست بازی مجدد (Rematch)”.
همه ما این حس را میدانیم. شما مینشینید، یک بازی جدید را شروع میکنید، مهرههای سیاه را میگیرید، در ابتدای بازی اشتباهی میکنید، پس از ۱ دقیقه بازی و ۱۵ حرکت استعفا میدهید و سپس درخواست بازی مجدد میکنید.
به هر حال، شما دیرگرم هستید، حتی یک بازی معمولی هم انجام ندادهاید، حریف شما زمان زیادی را از دست نداده است و دلیلی ندارد که ادامه ندهید، زیرا بازی به سختی قبل از اتمام آن شروع شده است.
سپس، ناگهان، پس از ارسال درخواست بازی مجدد، یک واقعیت تلخ به شکل “فلان بازیکن درخواست بازی مجدد شما را رد کرد” شما را هوشیار میکند. شاید فقط من اینطور باشم، اما به نظرم کاملاً آزاردهنده است. آیا ما اینجا هستیم تا شطرنج بازی کنیم یا امتیاز مجازی جمعآوری کنیم؟
در تجربه من، این رفتار برای کسی که بسیار قویتر از شماست، معمول است. گویی میخواهند بگویند: “تو لیاقت وقت من را نداری.” مثل اینکه در مرحله شروع بازی هرگز اشتباهی نکردهاند.
من فکر میکنم که ندادن فرصت بازی با رنگهای معکوس کمی بیادبانه است، بهخصوص اگر طرف برنده در بازی اول مهرههای سفید را داشته باشد.

ولادیمیر کرامنیک یکی دو چیز درباره عدم برگزاری بازی مجدد میداند. (خنده شیطانی)
۲. بازیکن “تو خیلی خوش شانسی”.
هیچ چیز ناامیدکنندهتر از کسب برتری بزرگ در اوایل بازی بلیتز و سپس پایان دادن به بازی به یکی از دو روش زیر نیست:
- ناتوانی در مات کردن حریف در سریعترین زمان ممکن و باخت با زمان.
- از دست دادن برتری توسط خود بازیکن و خراب کردن یک موقعیت برنده.
اغلب اوقات، به جای سرزنش کردن خود به خاطر اشتباهات احمقانهای که مرتکب شدهایم، اولین انگیزه ما سرزنش حریف است. اظهار نظر “وای، تو چقدر خوش شانسی” اغلب اجتنابناپذیر است.
من فکر میکنم هرکسی که بهطور منظم شطرنج بلیتز آنلاین بازی میکند، حداقل یکبار نقش «وای، تو چقدر خوش شانسی» را بازی کرده است.
میدانم که خودم هم این کار را کردهام. البته نه اینکه خیلی به آن افتخار کنم. زیرا هرکسی که حداقل یک بار در زندگی خود DOTA (نام یک بازی آنلاین) بازی کرده است میداند که شانس بهانه نیست.
در هر صورت، اشتباه کردن و باخت با زمان بخشی طبیعی از بازی است. من اغلب مضحک میدانم که بعد از باخت با زمان، مردم از اینکه به موقع باختهاند گلایه میکنند. مدیریت زمان در بلیتز تقریباً به اندازه موقعیتی که روی صفحه دارید مهم است.
بنابراین، از بازیکن متنفر نباشید؛ از اشتباهات خودتان متنفر باشید.
۳. بازیکن “پیادههَلدهنده چوبی”.
وقتی با کسی بازی میکنم که ۱۵ دقیقه را در ۳ ثانیه بازی میکند، کمی آزار میبینم. معمولاً چنین بازیکنانی فقط سریع هستند و در درجه اول به کمیت اهمیت میدهند و نه کیفیت حرکاتشان.
هنگامی که در حال بازی در نقش بازیکن «پیادههَلدهنده چوبی» هستید، اجتناب از نقش بازیکن «وای، تو چقدر خوش شانسی» دشوار است. این افراد اغلب از نظر تاکتیکی بسیار زیرک و هوشیار هستند و اغلب حرکات زیر بهینه شما را مجازات میکنند. بنابراین، آنها یا شما را مات میکنند، یا شما با زمان در برابر آنها میبازید، که دکمه خشم شما را تحریک میکند.
مشکل اصلی رویارویی با “پیادههَلدهنده چوبی” یک مشکل روانی است. شما باید به اندازه کافی آرام باشید و در تبدیل برتری خود صبور باشید، در حالی که به اندازه کافی سریع حرکت میکنید تا وضعیت ساعت شما به خطر نیفتد. با شکست دادن آنها در بازی، این کار به تدریج سختتر میشود و احساسات شما شروع به غلبه میکند.
شاید بگویید من با توجیه گله میکنم. از این گذشته، من به تازگی در بالا بیان کردم که زمان یکی از داراییهای شطرنج آنلاین بلیتز است. آیا شکایت از آن ناگهان مرا به یک منافق بزرگ تبدیل نمیکند؟
خوب، ممکن است حقیقتی در آن وجود داشته باشد. اما نادیده گرفتن موقعیت زمانی که حریف شما ۱۰ ثانیه در ساعت دارد یک چیز است. بازی کردن صرفاً برای زمان از ابتدا چیز دیگری است. منظورم این است که ما درباره شطرنج بلیتز به صورت آنلاین صحبت میکنیم، من معتقدم حرکت مهرهها باید تا نقطه خاصی از بازی مهمترین چیز باشد.

۴. بازیکن “تو داری تقلب میکنی”.
به غیر از «وای، تو چقدر خوش شانسی»، یکی دیگر از روشهای رایج برای مقابله با باختها متهم کردن حریف به تقلب است.
بارها برای من اتفاق افتاده است. اینجا و آنجا موفق میشوم یک بازی خوب انجام دهم و چند تاکتیک خوب را ببینم و متأسفانه، خیلی بیشتر از «تبریک» میشنوم «تو تقلب میکنی». بهخصوص خوشایند نیست.
طبیعتاً من نیز به دلیل تعلق به این دسته مقصر هستم. اما در مورد اتهامات مشابه باید بسیار مراقب بود. برای من اتفاق افتاده است که بلافاصله بعد از بازی شخصی را متهم به تقلب کردهام، اما در طول تجزیه و تحلیل پس از بازی متوجه شدم که بازی او آنقدر که من در ابتدا فکر میکردم قوی نبوده است.
که دلیل باختم این بود که خودم بد بازی میکردم.
در هر صورت، موضوع این گونه ادعاها وجود ندارد. حتی اگر شخصی از کمک کامپیوتری استفاده میکند، نوشتن آن در چت هیچ کاری انجام نمیدهد.
من هرگز کسی را ندیدهام که به اتهامات من “تو داری تقلب میکنی” با تواضع پاسخ دهد: “حق با توست، اشتباه از من بود.”
۵. بازیکن “موتور” (ربات/نرمافزار).
بسیار خب، مواردی وجود دارد که شما فردی را متهم میکنید در حالی که حتی خودتان کاملاً متقاعد نشدهاید که او از کمک رایانه استفاده میکند. شما از روی عادت عمل میکنید و چنین رفتاری موجه نیست.
با این حال، گاهی اوقات کاربران موتور آنقدر واضح هستند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. واضحترین نشانههایی که نشان میدهد چیزی با حساب «ماهی» (حسابهای مشکوک) است، موارد زیر است:
- حساب ناشناس.
- ثبت نام در یک کشور دور (برونئی، آنتیگوا و باربودا یا چیزی شبیه به آن؛ این یک واقعیت است؛ در اینجا نیات نژادپرستانه وجود ندارد).
- امتیاز پایین در تمرینات حل تاکتیک یا بلیتز.
- گشایشهای عجیب و غیرمعمول.
و سه مورد از مهمترین آنها:
شانس شما صفر است: من با استادبزرگها و بازیکنان قوی بازی کردهام. در طول ۱۰ بازی موفق به تساوی یا بردن حداقل یک بازی شدم. آنها انسان هستند و اشتباه میکنند. کاربر موتور بدون اینکه هیچ شانسی به شما بدهد، بیرحمانه شما را خرد میکند.
تاخیر ۳-۲ ثانیهای در حرکات: بارزترین نشانه اکثر کاربران موتور این تاخیر را دارند. آنها باید حرکات را روی برنامه کامپیوتر بازی کنند و سپس آنها را به صورت آنلاین تکرار کنند که زمان میبرد. آنها حتی این کار را برای اکثر بازپسگیریها یا حرکات آشکار در زمانی که شاه کیش است نیز انجام میدهند. بنابراین این قابل اطمینانترین روش برای تشخیص این است که شما در برابر یک انسان بازی نمیکنید.
بازی وحشتناک زمانی که زمان کم است: پیامد نکته قبلی. اگر بتوانید به اندازه کافی زنده بمانید، ممکن است موفق شوید آنها را با زمان ببرید. اغلب آنها اصول اولیه شطرنج، مانند اجرای مات با وزیر، را نمیدانند.
در هر صورت، من توصیه نمیکنم به قانون “اگر نمیتوانید آنها را شکست دهید، به آنها بپیوندید” پایبند باشید.
“اگر نمیتوانید آنها را شکست دهید، پس از آنها اجتناب کنید” در اینجا ترجیح داده میشود.
بوریسلاو ایوانف یکی دو چیز درباره تقلب میداند.

۶. بازیکن “خیلی ضعیف، خیلی کند”.
در طول سالها، روشهای مختلفی را برای مقابله با ناامیدیهای ناشی از شطرنج آنلاین بلیتز امتحان کردهام و با افتخار میتوانم بگویم که بالاخره یک فرمول برنده را کشف کردم:
بازیکن “خیلی ضعیف، خیلی کند” بودن.
هیچ چیز رضایتبخشتر از تحریک حریف خشمگین با یک اظهار نظر بهموقع «خیلی ضعیف، خیلی کند» نیست.
این بسیار قدرتمند است، زمانی که با بازیکنی روبرو میشوید که به سادگی حاضر به استعفا نمیشود، اما منتظر میماند تا زمان تمام شود. به نوبه خود، من دوست دارم به موقعیتی برسم که در حرکت بعدی مات کنم. در چنین شرایطی، انتظار برای لحظهای که فقط ۱ ثانیه از ساعت باقی مانده باشد، و دادن مات به همراه کامنت «خیلی ضعیف، خیلی کند» معجزه میکند.
اگر میخواهید از این روش استفاده کنید، اما هنوز نمیدانید چگونه، میتوانید با مشاهده مخترع آن در عمل یاد بگیرید:
مگنوس کارلسن، قهرمان جهان.
۷. بازیکن “خوب”.
در نهایت، اجازه دهید این مقاله را با یک نکته خوشبینانهتر به پایان برسانیم. بیشتر اوقات، شما این شانس را دارید که در مقابل کسی بازی کنید و از همان ابتدا تا انتها از آن لذت ببرید.
هیچ حرکت ناجوانمردانهای، اظهار نظر تلخی، بدگویی یا هر چیز دیگری وجود ندارد. شما دو نفر به عنوان دو علاقهمند به شطرنج ملاقات میکنید، از نبرد لذت میبرید و بابت روحیه جنگندگی و حرکات خوب نمایش داده شده به یکدیگر تبریک میگویید.
و اگر احساس ماجراجویی خاصی میکنید، حتی یک یا دو بازی را با هم تحلیل میکنید و دوست اینترنتی میشوید.
و واقعاً، همینگونه باید باشد.
بازیکن خوبی باشید.